Identyfikacja wizualna

Identyfikacja wizualna Hotelu Piast - druki firmowe

Identyfikacja wizualna to ogólnie rzecz ujmując, sposób prezentowania swojej firmy w postaci określonego wizerunku. Jest wynikiem opracowanej strategii działania oraz strategii komunikacji wizualnej, które powstają na bazie filozofii firmy i jej wizji. Logo, wizytówka, strona www – każde z nich pełni ważną funkcję, powinno być właściwie opracowane i zaprojektowane. Ale od początku – najpierw definicja.

Identyfikacja ma nierozłączny związek z tożsamością, czyli tym, jak sami siebie postrzegamy, jakimi cechami jesteśmy w stanie się opisać i jak chcielibyśmy być opisywani przez otoczenie.Według Słownika Języka Polskiego (PWN), identyfikacja to „ustalenie tożsamości, utożsamianie się z jakąś ideą, wartościami”. Najszybszym sposobem przedstawienia swojej tożsamości będzie zawsze obraz, wizerunek. Niezależnie czy mowa jest o osobie, firmie, produkcie, najszybciej oceniamy to co widzimy, często w taki sposób „kupujemy” idee, pomysły i gotowe rozwiązania.

Identyfikacja wizualna to zobrazowanie wartości ważnych dla podmiotu, zaznaczenie swojej odrębności i wyjątkowości, sposób, by w obliczu dużej konkurencji rynkowej, pokazać klientom dlaczego powinni skorzystać z jego usług lub produktów. Wychodząc na oficjalne spotkanie, staramy się zadbać o schludny strój, by jego elementy składowe były odpowiednio dobrane. Przysłowiowy „kwiatek do kożucha” nie wchodzi w grę – wszystko ma współgrać i dobrze nas prezentować.

 

IDENTYFIKACJA WIZUALNA, ELEMENTY SKŁADOWE WIZERUNKU FIRMOWEGO

Na początku zawsze jest słowo, w przypadku firmy jest to nazwa –  najczęściej przekazywana informacja, która jej dotyczy. Potem pojawia się oferta czy jakości usług. Gdy firma decyduje żeby tylko nazwa, w przypadku identyfikacji wizualnej, „grała pierwsze skrzypce”, znakiem firmowym może pozostać sam logotyp, czyli litery o określonym kroju (cechach). Takie rozwiązanie często zdaje egzamin z rozpoznawalności, gdyż często same litery posiadają bardzo charakterystyczne i rozpoznawalne elementy.

Gdy jednak pojawia się potrzeba dołożenia czegoś, co ma “na pierwszy rzut oka” reprezentować istotne dla firmy wartości, jej ofertę, pojawia się miejsce dla sygnetu. To element graficzny, który w syntetyczny sposób przekazuje istotne dla firmy komunikaty.

Niezależnie czy sam logotyp, czy w zestawieniu sygnet+logotyp, logo jest „twarzą” marki. Mały obraz, który ma za zadanie zapaść w pamięci odbiorcy i w połączeniu z innymi działaniami marketingowymi sprawić, że wybierze on właśnie naszą ofertę. Ale uwaga: logo nigdy bezpośrednio nie sprzedaje! Żaden z elementów identyfikacji wizualnej nie powstaje tylko z myślą o wzroście sprzedaży. Mają one za zadanie zwiększenie rozpoznawalności marki, a to może przełożyć się na wymierne zyski.

Gdzie zatem powinno być prezentowane logo, by klient mógł się z nim spotykać jak najczęściej? Przede wszystkim druki firmowe, które wykorzystywane są przy bezpośrednim kontakcie z klientem. Wizytówka, papier firmowy, czy teczka na dokumenty to miejsca, gdzie logo ląduje w pierwszej kolejności. Bardzo ważne jest by znak firmowy był odpowiednio prezentowany, dlatego należy zachować konsekwencję i powtarzalność – odbiorca nie powinien za każdym razem poszukiwać na materiałach firmowych elementów wizerunkowych.

Dobór odpowiedniej typografii czy kolorystyki, to ważne składowe dobrze przygotowanej identyfikacji wizualnej. Cechy charakterystyczne krojów liter stosowanych w materiałach firmowych, mogą wyróżnić jej działanie na tle konkurencji. Dobrym rozwiązaniem jest wybór komercyjnych krojów, które zapewnią np. rozszerzony zestaw znaków przy kierowaniu oferty na rynki zagraniczne.   

Czy to w mediach tradycyjnych jakim są media drukowane, czy cyfrowych tj. Internet, elementy wizerunku powinny być wykorzystywane podobnie, należy zadbać by prezentowano je zgodnie z ich przeznaczeniem i zasadami określonymi w ramach identyfikacji.

 

ZASADY W IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ

Każda idea przedstawiona w postaci obrazów, ma swoje cechy i reguły, które pozwalają na ich ponowne powielanie w powtarzalny sposób. Księga znaku jest zbiorem reguł, które określają wszelkie możliwe sposoby wykorzystywania znaku firmowego. Priorytetem zawsze jest jego czytelność, by przekaz którego jest nośnikiem trafiał do odbiorcy w niezakłóconej formie.

Wszystkie opracowane elementy wizerunku mogą być opisane w postaci reguł ich powstawania i stosowania. Kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej (w skrócie SIW) jest instrukcją dla firmy, jak dokładnie mają być wykorzystywane elementy jej wizerunku, na jakich materiałach stosowane i w jaki sposób prezentowane. Wszystko po to, aby tożsamość firmy była unikatowa i niepowtarzalna.

 

Gotowi do wyróżnienia się?