PMP

ANALIZA

Paper Machinery Producer (PMP) to firma z bogatą historią na rynku maszyn papierniczych. To historia 160 lat, na przełomie których firma zmieniała swoje oblicze (najpierw jako H.Fullner, Fampa, Beloit Corporation, a od 2000 r. – PMP Group) oraz zakres oferowanych usług. Przystępując do prac nad nową identyfikacją wizualną PMP analizowaliśmy nie tylko aktualną sytuację i pozycję firmy na rynku. Chcieliśmy także zaczerpnąć z tej bogatej historii i doświadczeń firmy.

Architektura marki, nad którą zaczęliśmy prace była architekturą złożoną. Można podzielić ją na dwa poziomy:

  • > architektura poziomu pierwszego, to firmy należące do grupy, w ramach których realizowane są różne zadania w grupie;
  • > architektura poziomu drugiego, to produkty oferowane w ramach działalności firmy na rynku.

_

dotychczasowa architektura marki

 

Wstępna analiza powzoliła na określenie dwóch celów, które uznaliśmy za priorytetowe opracowując nową strategię wizerunkową marki PMP:

  • > stworzenie nowych systemów oznakowania, które w łatwy sposób będą pozwalały na skuteczne oznakowanie aktualnych i kolejnych podmiotów w ramach architektury pierwszego poziomu oraz produktów – w architekturze poziomu drugiego;
  • > zapewnienie spójności wizerunkowej między architekturą pierwszego i drugiego poziomu; istotne, aby w przypadku ograniczonej powierzchni i potrzeby tylko prezentowania wizerunku produktu, nawiązywać jednocześnie do identyfikacji wizualnej marek poziomu pierwszego.

Dotychczasowe systemy oznakowania niestety okazywały się zbyt wrażliwe na różne czynniki i nie pozwalały na w pełni spójne prezentowanie znaków kolejnych podmiotów/produktów. Krytyczne okazywało sie być stosowanie zbyt długich lub zbyt krótkich nazw, co negatywnie wpływało na odbiór np. znaków firmowych.

_

pmp_case_testtwo

 

 

Strategia wizerunkowa

Przed opracowaniem nowej strategii wizerunkowej, przeanalizowaliśmy zarówno cechy charakteryzujące dotychczasowy dorobek firmy (tradycja, doświadczenie, solidność) jak i wartości, które firma chciałaby zakomunikować poprzez nową odsłonę swojego wizerunku (nowoczesność, otwartość, elastyczność, pewność). Dodatkowym ważnym aspektem powstającej strategii była potrzeba repozycjonowania marki na konkurencyjnym rynku. Z posiadanym doświadczeniem, zakresem działania („gracz globalny”) oraz ciągle rozwijaną ofertą, firma nie musiała się obawiać stawania w szranki i równej walki o klienta z najlepszymi w branży.

Przed wizerunkiem „nowej marki” postawione zostały trzy zadania:

  • > musi komunikować zmianę – to nie tylko ewolucja to zdecydowanie rewolucja;
  • > w ramach opracowania wizerunku musiała zostać uporządkowana architektura marki; to nie tylko zmiana wizerunkowa, ale także zapewnienie spójności na różnych jej poziomach;
  • > musi być głównym elementem wpływającym na postrzeganie marki reprezentującej nowy poziom, w wielu spektach.

_

strategia wizerunkowa PMP

 

 

Stworzenie nowych systemów oznakowania, które wzajemnie do siebie będą nawiązywały, uzupełniając się i w krytycznych momentach nawet zastępując (obecność tylko oznakowania produktu), pozwoliło również zaakcentować „dojrzałość” marki, która nie będzie musiała za każdym razem dbać, by logo firmy było wszędzie. Systemy musiały gwarantować maksymalną czytelność poszczególnych znaków, niezależnie od wielkości powierzchni, na których będą prezentowane. Za cel postawiliśmy sobie również to, że od momentu zmiany logo firmy nie musi być prezentowane zawsze i wszędzie. Tym bardziej, nie musi być… „wielkie”. To nie rozmiar a czytelność stała się priorytetem.

_

systemy oznakowania PMP

 

 

Rebranding

Zainspirował nas papier…

W szczególności, proces jego produkcji. Zafascynowały nas zdjęcia dokumentujące wiele lat historii. Godzinami przeglądaliśmy stare fotografie (doskonale zachowane w archiwach firmy PMP), by zrozumieć jak złożonym procesem jest powstawanie papieru. Znak firmowy to jednak nie miejsce na złożoność i komplikowanie. Logo musi być proste, łatwe w odtworzeniu ale z odpowiednim charakterem, by przekazać istotne dla firmy wartości.

Obserwując proces powstawania papieru zauważyliśmy, że naturalnie wpisuje się on w litery nazwy firmy – PMP. Bardziej odpowiednie jednak do jego zobrazowania okazały się być małe litery (minuskuły). Okręgi w kolejnych literach bezpośrednio nawiązują do rolek, po których w ramach linii produkcyjnej, przesuwa się „chłonny” produkt. Domykając znak charakterystycznym narożnikiem, nie tylko postanowiliśmy „domknąć obudowę maszyny”, ale delikatnie zaakcentować wzrostową tendencję działalności firmy na rynku. Tak powstał prosty znak, oparty głównie na typografii, zawierający jednak kluczowe cechy dla nowej odsłony marki.

Zdjęciowy materiał archiwalny wykorzystany w filmie jest własnością firmy PMP.

_

nowe logo PMP

 

Nowe systemy oznakowania poziomu pierwszego i drugiego wymagały analizy wzajemnego położenia względem siebie elementów wchodzących w skład znaków firmowych/produktowych oraz jego uporządkowania. Ponadto, systemy musiały być maksymalnie elastyczne, pozwalając na swobodne komponowanie ewentualnych nowych znaków, które byłyby spójne z już istniejącymi.

_

konstrukcja nowego logo PMPnowy system oznakowania firm w ramach grupy PMPnowa komunikacja między marką a produktem PMP

 

Poniższe zestawienie prezentuje sytuację systemów oznakowania oraz ich wzajemnej komunikacji, przed i po wdrożeniu nowej identyfikacji wizualnej.

_

 

 

Wdrożenie

Nowa identyfikacja wizualna wymagała stworzenia szeregu reguł pozwalajacych na jednolite i spójne prezentowanie wielu elementów nowego wizerunku marki PMP. Powstał zatem kompleksowy System Identyfikacji Wizualnej marki PMP. Zawiera on zarówno wytyczne poprawnego stosowania znaku firmowego jak i pozostałych elementów wizerunkowych. Wizualizacje zawarte w opracowaniu prezentują zasady oznakowania wewnętrznego oraz zewnętrznego. Wszystko ilustrowane z przymrużeniem oka, z wykorzystaniem archiwalnych zdjęć firmy PMP.

_

księga standardów identyfikacji wizualnej PMP nowa ilustracja PMP ilustracja konstrukcji logo PMPilustracje kategorii w ramach księgi znaku PMPreguły systemu identyfikacji wizualnej PMP kolorystyka firmowa PMP typografia firmowa PMPwizytówki firmowe PMP identyfikacja wizualna PMPszablon newsletter PMP

 

W ramach kampanii promującej nowy wizerunek, zatytułowanej „Passion comes first”, nową szatę graficzną zyskały również materiały promocyjne i reklamowe.

 

nowe ulotki PMP nowy folder PMP

nowe oznakowanie linii produkcyjnej PMP

wizualizacja: PMP

tablica powitalna PMP

fot.: PMP (maciejchyra.com)

flagi PMP

fot.: PMP (maciejchyra.com)

oznakowanie siedziby PMP, Chiny

fot.: PMP

kask PMP

fot.: PMP (maciejchyra.com)

transport PMP

fot.: PMP (maciejchyra.com)

transport PMP

fot.: PMP (maciejchyra.com)

 

 

Efekt

W wyniku działań wizerunkowych, udało się osiągnąć założone cele – wprowadzone zmiany zyskały pozytywny odbiór zarówno wśród pracownikow firmy PMP jak i rynku, na którym firma działa.

Firma PMP cały czas rozwija opracowane rozwiązania wizerunkowe i czyni to skutecznie na wielu polach i z wykorzystaniem różnych kanałów (tj. YouTube).

_

infografika PMP

Oferta

 


MARCIN GAJOS

Projekt Menadżer

+48 660 671 789
marcin@brandglow.pl


BEATA ZALEWSKA

Projekt Menadżer

+48 535 552 248
 beata@brandglow.pl


BRANDGLOW sp. z o.o.

ul. Technologiczna 2
(Park Naukowo-Technologiczny)
45-839 Opole
Email: office@brandglow.pl 

NIP 7543123207

REGON 364910059
  
Sąd Rejonowy w Opolu
VIII WYDZIAŁ GOSPODARCZY
Nr KRS 0000627622
Kapitał zakładowy:
30 000 zł wpłacony w całości

 

Chcesz by klienci skupiali uwagę na twojej marce – skontaktuj się z nami!

Beata

+48 535 552 248 beata@brandglow.pl

Marcin

+48 660 671 789 marcin@brandglow.pl