Księga znaku firmowego – po co jest Ci potrzebna?
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Brand book
Reguły, zasady. Każdy z nas im podlega. Przechodzimy przez jezdnię na zielonym świetle, gdy jedziemy rowerem, to po ścieżce rowerowej. Oczywiście, nie zawsze jest to możliwe, ale nauczeni tych zasad, staramy się ich przestrzegać.
Dlaczego? Po pierwsze, zasady organizują. Widząc przejście dla pieszych i osoby do niego się zbliżające, kierowca samochodu odruchowo zwalnia. Obie strony w tej sytuacji robią to, co dla nich jest bezpieczne. Po drugie, zasady zapewniają powtarzalność zachowań. Niezależnie czy przechodzisz przez jezdnię w Warszawie, Barcelonie czy w Nowym Yorku, chcąc przejść na drugą stronę będziesz szukać popularnej „zebry” i sygnalizatorów. Te elementy przecież zagwarantują Ci właściwe zrealizowanie Twojego celu.
Wiele zasad i reguł postępowania wymaga precyzji w ich realizacji, więc powstają w formie różnych zapisów. Założę się, że wiele z nich znasz, tylko te zasady tak weszły Ci w nawyk, że nie musisz już sięgać do ich opracowania. I to jest dobre, bo przyjęte zasady często pomagają nam w życiu, czujemy się pewniej. Podobnie ma się sprawa reguł dotyczących elementów wizerunku graficznego tj. logo.
KSIĘGA ZNAKU FIRMOWEGO? NIEPOTRZEBNA.
Zdarza mi się to słyszeć. Co ciekawe, zapytani o nią klienci, którzy już mają logo, również bywają zdziwieni, gdy pytam o nią projektując dla nich materiały marketingowe. „Pole ochronne, pozycjonowanie znaku”? To może nic takiego, ale dla czytelności, powtarzalności, a tym samym zapamiętywania logo ma dość duże znaczenie.
Gdy zlecasz zaprojektowanie logo to nie zawsze jesteś w stanie przewidzieć, w jakich sytuacjach będzie prezentowane. A przecież możesz być sponsorem głównym na lokalnej imprezie, tylko projektant jej oprawy graficznej wymyślił, że głównym kolorem będzie kolor żółty a znaki firmowe będą prezentowane tylko w czerni. Przy tej okazji, będziesz musiał dla rodzin z dziećmi dostarczyć jakieś gadżety i powielenie Twojego znaku na tych elementach będzie wymagało użycia znaku w konkretnym kolorze (Pantone). Znak firmowy w czerni? Pantone? Do tego, ważny będzie rozmiar minimalny znaku firmowego, bo na mini puzzlach dla dzieci jest małe pole na logo… Pojawiają się kwestie, o których nie miałeś wcześniej pojęcia. Możesz pomyśleć, że to przecież tylko jedna impreza, ale podobna sytuacja prędzej czy później może się powtórzyć. Co wtedy? Księga reguł postępowania ze znakiem firmowym przyjdzie Ci z pomocą.
KSIĘGA ZNAKU FIRMOWEGO. REGUŁY? JAKIE REGUŁY?
Istnieje zbiór pewnych podstawowych reguł, które w każdej księdze znaku firmowego muszą się znaleźć. Pole ochronne, rozmiar minimalny, warianty kolorystyczne znaku firmowego. To tutaj pojawi się kolorystyka znaku czy informacja o sugerowanej typografii firmowej. Jednak księga znaku to dokument „żywy” i powinien być opracowany z wzięciem pod uwagę faktycznych potrzeb stosowania znaku. Poza tym, każdy znak jest inny – jego proporcje, odległości i wymiary tworzących go elementów różnią się. Jeden znak może mieć równoważne warianty: poziomy i pionowy, inny – tylko wariant poziomy. Księga znaku stanowi zatem drogowskaz dla osób, które w swojej pracy mają wykorzystywać Twój znak firmowy. A przecież zależy Ci na tym, aby był on odpowiednio przedstawiony, bo reprezentuje Twoją firmę. I jest bardzo ważnym elementem całej identyfikacji wizualnej Twojej marki.
KSIĘGA ZNAKU FIRMOWEGO? POTRZEBNA.
Nie. Księga znaku nie jest Ci potrzebna, gdy… sam zarządzasz swoim znakiem firmowym. Gdy odpowiadasz za materiały marketingowe, nadzorujesz ich produkcję itd. Gdy masz pełną kontrolę. Jednak prędzej czy później będziesz musiał oddać swój znak w czyjeś ręce, bo sam wszystkiego nie wykonasz.
Od tego momentu, lepiej gdybyś mógł powiedzieć: “To jest mój znak firmowy i proszę postępować z nim zgodnie z tymi zasadami”, niż tylko “To jest moje logo”. Księga znaku firmowego jest instrukcją dla osób postronnych, które często będą miały do czynienia po raz pierwszy z Twoim znakiem firmowym. Pamiętaj, że to, iż “pole ochronne jest utworzone poprzez powiększenie pola znaku o kwadrat, którego bok równy jest wysokości litery ‚E’ z logotypu” dla Ciebie może być oczywiste. Ale przedstawione w niewłaściwej formie, może być źle zrozumiane przez innych.
Ponadto, pewne reguły spisane w formie księgi znaku firmowego, będą miały ważne znaczenie np. przy procesie rejestracji znaku firmowego (proporcje, kolorystka). Reasumując, gdy masz księgę znaku, masz podstawy by mówić “mam kontrolę nad tym, co dzieje się z moim znakiem firmowym”. I jesteś pewny, że wszystko będzie jak należy, bo dysponujesz jasno określonymi zasadami.
Identyfikacja wizualna – dowiedz się więcej →