Pole ochronne
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Brand book
W przypadku, gdy zależy Ci, aby tak istotny element identyfikacji wizualnej Twojej marki, jakim jest logo był poprawnie prezentowany, musi otaczać go pole ochronne. Jednak wiele marek, które mają określone pole ochronne stosuje znak bez jego obecności, co wpływa w wielu przypadkach na pogorszenie jego czytelności. By zrozumieć sens stosowania pola ochronnego wystarczy… zaparkować samochód!
Pola ochronne w strefie
Wyobraź sobie, że w weekend podjeżdżasz pod centrum handlowe, aby dokonać zakupów. Jest tłocznie, ale sprawę porządku ustalają wyraźnie zaznaczone strefy parkingowe, z polami dla poszczególnych pojazdów. Każde z pół ma określoną szerokość i długość, aby pojazdy (głównie osobowe) spokojnie pomieściły się na placu przed sklepem. Określenie tych miejsc nie tylko wprowadza ogólny porządek ale, przy właściwym wykorzystaniu indywidualnego pola, zapewnia również bezpieczne opuszczenie pojazdu. Oznacza to, że autor przewidział „dopuszczalne modyfikacje” w ramach każdego z pól parkingowych, które nie naruszają przestrzeni pól sąsiednich.
Podobnie powinno być z określeniem pola ochronnego wokół znaku, gdyż znak znakowi nie jest równy. Znaki również występują w rozmaitych wariantach – z hasłem marki lub bez i dobrze by było, aby każdy z tych wariantów miał przewidziane w stosowaniu własne pole ochronne.
Definicja pola ochronnego
Pole ochronne, z którego definicją można się często spotkać to uogólniając „obszar otaczający logo, w którym nie powinien znaleźć się obcy element graficzny, który nie współtworzy logo”. W praktyce oznacza to umowną (przewidzianą przez projektanta) strefę, której główną funkcją jest zapewnienie znakowi marki, poprawną czytelność. Rozmiar pola zależy wyłącznie od wiedzy i projektu autora znaku – to on musi przewidzieć, jakie pole wokół znaku zagwarantuje, że odbiorca bez problemu właściwie odczyta znak. Pole powinno być traktowane jako najmniejszy obszar, na którym logo jest prezentowane.
Znaczenie pola i stosowanie
Pole ochronne przede wszystkim powinno gwarantować poprawną prezentację znaku. Odpowiedzialne są za to jego rozmiary. Jednak czytelność znaku, nawet z polem ochronnym nie powinna być tylko gwarantowana przez wielkość samego pola. Należy pole ochronne traktować również pod względem tła, na którym znak jest prezentowany.
Aspekt tła i jego wpływu na poprawną czytelność jest często pomijany. Zastosowanie niewłaściwego tła pod pełno kolorową wersję logo może sprawić, że znak będzie niewidoczny. Przyjmijmy zatem, że pole ochronne powinno normować kompleksowo otoczenie znaku. Jeśli znak, w pełnym kolorze wraz z polem ochronnym czytelność na pewnym tle, to należy: znaleźć inne miejsce do prezentacji znaku lub sprawdzić inny, przewidziany przez autora znaku wariant kolorystyczny samego znaku.
W analogii do miejsc parkingowych, niech stanowi to odniesienie do sytuacji, gdy z racji intensywnych opadów atmosferycznych, część miejsc parkingowych na placu pokrytych jest dużymi kałużami. Raczej nikt nie chce wysiadać i wsiadać do swojego pojazdu z poziomu mini jeziorka, zatem szukamy wtedy innego miejsca 😉
Pole ochronne na parkingu dla różnych pojazdów
Niewłaściwe stosowanie znaku, w szczególności bez pola ochronnego, w sąsiedztwie innych elementów np. graficznych, ograniczy lub uniemożliwi jego właściwy odbiór. Ale co, gdy znaki w sąsiedztwie znacząco się różnią od siebie?
Jak wspomnieliśmy na początku, pola parkingowe są ustalone i przewidziane do określonej wielkości pojazdu. A przecież znaki graficzne są różne i pola ochronne nie są zawsze takim samym obszarem. I to jest fakt! Jednak określone pole ochronne i tak pozwala na ustawienie i właściwą prezentację różnych znaków. Należy pamiętać, że pole ochronne określa minimalną odległość od sąsiadujących, obcych elementów. Znaczy to również, że znak w zestawieniu, w przeciwieństwie do pojazdu na parkingu, może być proporcjonalnie… zmniejszony, by dopasować go w szeregu do innych znaków.
Większości właścicieli samochodów zależy na tym, aby w tak zatłoczonych miejscach jak parkingi centrów handlowych zadbać o ochronę swojego pojazdu. Czemu zatem nie zadbać również o jeden z najważniejszych elementów wizerunku swojej marki?
Zdjęcia: Unsplash
Chcesz odpowiednio zadbać o znak swojej marki?