Storytelling w marketingu czyli dlaczego warto opowiadać?

 

Zastanawiasz się czy Twoi rozmówcy zapamiętują Ciebie i to co do nich mówisz? Czy w morzu bodźców zewnętrznych, natłoku informacji, reklam, konkurencji Twój przekaz do nich trafia? Czy słyszą tylko zwykłe bla, bla, bla… po którym wymieniacie się uściskiem dłoni i każdy idzie w swoją stronę?

Mnie ten temat mocno zaintrygował, dlatego zaczęłam analizować:

  • spotkania (które pamiętam do dziś);
  • teksty (które miały na mnie wpływ);
  • marki (które wybieram).

Do otrzymania pełnego obrazu, musiałam odnaleźć, w zakamarkach pamięci, również takie, przez które nie mogłam przebrnąć… mimo, że temat mnie interesował, ale po pierwszych słowach skupienie odlatywało w ułamku sekundy i za nic w świecie nie chciało wrócić.

Odpowiedź przyszła sama. Jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami. Czasy wymieniania zalet własnego produktu, odeszły w zapomnienie. “Jesteśmy prawdopodobnie najlepsi”, głosiły hasła reklamowe jakiś czas temu. Tak, tak, powie współczesny konsument i poprosi: udowodnij mi! Teraz poza wybraną marką, usługą czy produktem szukamy wartości dodanej takiej, która odkryje przed nami szerszą ideę, pozwoli się ze sobą identyfikować, przedstawi niezależny świat wartości.

Okazało się, że za każdym przeanalizowanym, pozytywnym doświadczeniem, stała sztuka opowiadania. Znana od lat, bo przecież wszyscy pamiętamy mity, legendy i przypowieści, które w zgrabny sposób wyjaśniają to czego nie rozumiemy, przedstawiają subiektywny punkt widzenia lub na przykładzie innych osób pokazują nam, jak powinniśmy się zachować.

Banalny wniosek…dlatego zasiadłam ochoczo do pracy, z myślą: wprowadzę marketing narracyjny do własnych działań. Ha! Chwilowy przebłysk geniuszu no i…spędziłam trochę czasu nad pustą kartką, ponieważ nie wiedziałam jak odpowiedzieć na pytanie: w jaki sposób opowiedzieć dobrą historię? Bo przecież nie chodzi o to, by opowiedzieć cokolwiek.

W trakcie poszukiwań udało mi się wysnuć kilka wniosków, którymi chcę się z Tobą podzielić.

 

Identyfikuj się z historią, którą opowiadasz

  • Wybierz bohatera, z którym będziemy chcieli się utożsamiać.
  • Opowiedz historię konkretnego człowieka, czy grupy ludzi, ale nie generalizuj, bo to jest zwyczajnie nudne i przekaz staje się rozmyty (kojarzysz historię koleżanki mojej koleżanki…).
  • Nie ucz się na pamięć tego, co przeżyli inni. Mów o tym, co na Tobie zrobiło wrażenie. Podziel się doświadczeniem. Nie referuj, a opowiadaj.

 

Spraw, by Twój przekaz żył!

  • Stwórz obrazy, za którymi będzie podążał Twój odbiorca.
  • Pomyśl o wyrazistej puencie, może być zaskakująca, ważne by podkreślała emocjonalny wydźwięk historii.
  • Wypływające wnioski powinny być czytelne i budujące.
  • Pozostaw miejsce na własne przemyślenia.

I w tym cały sens, historie marketingowe służą do tworzenia intensywnego, osobistego związku pomiędzy klientem i marką. Mogą wpływać na jego opinie o usłudze, produkcie. Mogą inspirować do osiągnięcia celów za pomocą narzędzi, które oferujesz. Mogą ocieplić wizerunek Twojej marki.  Wykorzystaj marketing narracyjny, komunikuj się skutecznie za pomocą opowieści. Przyciągnij uwagę klienta i połącz go ze swoją marką. Zbuduj zaufanie.

Sam wiesz jak jest.

Dobrze opowiedziane historie zapamiętujemy na długo.

 

Mam dla Ciebie zadanie domowe – sprawdź jak wykorzystano storytelling w praktyce, obejrzyj:

 

  • kampanię Whisky Johnnie Walker „Keep Walking” z Dawidem Podsiadło i Sokołem;
  • świąteczną reklamę Allegro z dziadkiem, który chce poznać swoją wnuczkę;
  • kampanie reklamowe firmy Apple, Jobs miał niesamowity dar opowiadania o tym, jak proponowane przez niego produkty zmienią nasze życie.

_

Autorka: Beata Zalewska, Strategiczna z Brandglow

Kategorie

Archiwum

Zobacz również:

Świat ikon

Kategoria: Identyfikacja, Marka
Włączasz swój smartfon. Patrzysz na ekran i widzisz, że jest ich dużo. W zasadzie, poza klawiszami blokady i poziomu głośności, nie ma ani jednego przycisku na ekranie, którego funkcja nie byłaby przedstawiona małym obrazkiem. Powróciliśmy do języka obrazkowego nie z powodu braku słów. Wręcz przeciwnie.
Czytaj więcej...

Kultura marki

Kategoria: Identyfikacja, Marka, Strategia
Czytaj więcej...