Początek nowego roku jest dla wielu osób czasem postanowień. Dotyczą one często wyglądu i planowanych jego zmian. Oczywiście priorytetem jest tutaj zdrowie, zarówno fizyczne (m.in. zmiana nawyków żywieniowych, ruch) jak i psychiczne. Poprawa wyglądu, z którym czujemy się dobrze to poprawa samooceny i nabranie pewności siebie. To często bodziec do dalszego działania, dalszych zmian i rozwoju. Nie inaczej powinno podchodzić się do tworzonej marki.
Marka dla wielu twórców jest niemalże jak ich dziecko. Byli przy jej narodzinach, kształtują ją, chcąc dla niej jak najlepiej. Twórcy sami często dbają o najmniejszy detal swojego wyglądu. Włącznie z tym, że aby być dobrze ocenionymi „ubierają” się w marki, które są na nich dobrze widoczne. Świadomie, korzystają przy tym z efektu odbicia/blasku/aureoli marek uznanych na rynku, które ich zdaniem podniosą ich ocenę w oczach innych. Niezależnie czy jest to marka odzieżowa czy też marka motoryzacyjna. Paradoksalnie, nie robią tego ze swoją marką.
Ubrani we własną markę
Zdjęcie: Jonathan Tasman (Unsplash)
Każdy powinien się identyfikować z marką, którą tworzy. To nie tylko pokazuje zaangażowanie. Znacznie ważniejsza jest w tej sytuacji wiarygodność. Komunikat: „Zobacz, jak dobrze czuje się ze swoją marką. Ty również będziesz!” jest najlepszą rekomendacją. No tak, ale nie każdy tworzy markę… odzieżową, by wykorzystywać elementy wizerunku np. na swojej koszuli.
To często błędne rozumowanie wynikające z próby odniesienia swojej marki i elementów jej wizerunku właśnie do marek odzieżowych. Dobrze opracowane logo marki może być prezentowane bardzo subtelnie, delikatnie zaznaczając swoją obecność, potęgując dobry wygląd marki. Przede wszystkim adekwatnie do profilu działalności firmy, którą marka reprezentuje.
Powiesz zapewne, powołując się na skrajne przypadki, że mogą zdarzyć się branże i działające w nich marki, których eksponowanie choćby logo może być różnie odebrane. Czasami, takie działanie może nawet być uznane za niestosowne. Tak, to prawda.
Identyfikacja wizualna marki to jednak nie tylko logo. To m.in. przyjęty kod kolorystyczny. Tym samym, np. detale w stroju w kolorach nawiązujących do kolorystyki firmowej. Wiele elementów wizerunku marki może być wykorzystanych by podświadomie budzić z nią skojarzenia. Należy pamiętać, że na identyfikację wizualną marki składa się wiele środków wyrazu, które powinny być traktowane jako narzędzia. Dobrze opracowane mają za zadanie zwrócić uwagę i zapaść w pamięć osób stykających się z marką.
Pamiętajmy, że komunikacja wizualna marki może być rozbudowana o dodatkowe elementy wizerunkowe by np. spróbować osłabić pewne nie do końca korzystne, czasami również stereotypowe skojarzenia. To Twoja marka i właśnie zaangażowanie w komunikację wychodzącą poza przyjęte ramy może okazać się strzałem w dziesiątkę. Czy nie byłoby ciekawie, gdyby Twoją markę wyróżniało również twórcze podejście w doborze środków wyrazu?
Twoja marka to Twoje odbicie
Skoro tworzysz markę to jej elementy świadczą również o Tobie. I nie chodzi tu tylko o markę osobistą. Jakąkolwiek. W każdej z marek, w elementach jej wizerunku nie tylko widać, na co zwracasz uwagę. Widać również to, czy traktujesz swoją markę poważnie. Odzwierciedla to również dobry wygląd marki. Jaka jest szansa, że dostrzegając dystans między twórcą a marką, odbiorca zaufa takiej marce?
Możesz uznać, że powyższe stwierdzenia są przesadzone. Jednak chwila zastanowienia i faktycznie okazuje się, że twórcy marek, które osobiście cenimy bardzo o nie dbają i wierzą w to, co marki sobą reprezentują. Proste: oni wierzą, że marki reprezentują ich samych. To, co dla nich istotne.
Marka marce nierówna
Zdjęcie: Randy Tarampi (Unsplash)
I tak, tu pełna zgoda. Podobnie jak idąca za marką identyfikacja identyfikacji nie jest równa. Jeśli dopiero zaczynasz to nie masz, co się porównywać do największych. Jednak pamiętaj, każdy kiedyś zaczynał. A marka pozostawiona sama sobie bez lidera, która ją wspiera na każdym kroku może nie wytrwać trudu zmagań rynkowych o zaufanie potencjalnych klientów.
Wielkość marki zaczyna się od wiary w nią i sens tego, co reprezentuje.
Zatem jeśli zdarza Ci się wątpić w swoją markę, w to jak wygląda, może to pora na zadbanie o nią i o elementy, które ją prezentują. Każda marka ma różne etapy na swojej drodze. Wiele marek ma się dobrze, niektórym przydałoby się odświeżenie. Zastanowienie się czy przyjęta strategia działania, strategia komunikacji marki się nie zmieniła od pewnego czasu. W skrajnych przypadkach decyzja o rebrandingu może być uzasadniona. Najważniejsze, aby czuć się dobrze ze swoją marką.