Identyfikacja
wizualna
Twojej marki
Identyfikacja wizualna pozwala zaprezentować wyjątkowość Twojej marki poprzez określony wizerunek.
Jest to świadome podjęcie szeregu działań, w wyniku których Twoja marka staje się rozpoznawalna, bo Twoi klienci skupiają na niej swoją uwagę.
Chcesz, abyśmy pomogli Ci skupić uwagę na Twojej marce?
Twoi klienci spotykają się z Twoją marką w różnych miejscach. Otrzymując Twoją wizytówkę, ulotkę, kartę Twojego produktu, wchodząc na Twoją stronę internetową czy widząc na mieście Twój oznakowany samochód firmowy. Jeden, mały detal często może zdecydować, że Twój klient wybierze Twoją firmę spośród konkurencyjnych marek.
Przykładowe punkty styku klienta z Twoją marką:
- nazwa marki ↓
- logo/logotyp ↓
- księga znaku (kolorystyka, typografia) ↓
- druki firmowe (m.in. wizytówki, papier firmowy, koperty) ↓
- materiały reklamowe i promocyjne ↓
- produkty oraz ich opakowania;
- oznakowanie środków transportu (samochody ciężarowe i osobowe);
- oznakowanie siedziby Twojej firmy i oznakowanie dróg komunikacji itp.
stroje pracowników; - stoisko targowe i inne elementy ekspozycji;
- media społecznościowe;
- strona www;
- brand book marki (SIW) ↓
Jak widzisz potencjalny klient może mieć kontakt z elementami wizerunku Twojej marki zarówno w kanałach tradycyjnych (offline) jak i cyfrowych (online). Musisz bezwzględnie zadbać by wymienione elementy ze sobą współgrały tworząc w oczach Twoich klientów jedną opowieść, którą chcą obserwować i angażować się w jej działania, kupując Twoje produkty lub usługi.
Tak więc, na spójną identyfikację wizualną składają się nie tylko elementy podstawowe jak logo czy dobrana typografia firmowa, ale również inne elementy identyfikacji: rozmaite materiały graficzne, zestawy materiałów drukowanych, w tym (druków) materiałów firmowych i materiałów marketingowych, które w oparciu o preferencje grupy docelowej, oddają osobowość marki, którą tworzysz.
Nie wiesz, od czego zacząć? Przed rozpoczęciem prac nad identyfikacją wizualną Twojej firmy/marki/produktu opowiedz nam o strategii swojej firmy.
- jej historii i misji;
- wartościach, które chcesz przekazać;
- celach, jakie stawiasz do osiągnięcia przed Twoją marką;
- grupie docelowej;
- Twojej przewadze konkurencyjnej.
Kształtowanie wizerunku to proces ciągły. Należy dbać o całościowe doświadczenie klienta z marką. Powtarzalne prezentowanie elementów wizerunku firmowego buduje rozpoznawalność wśród potencjalnych odbiorców.
1. Pokaż, kim jesteś
Identyfikacja wizualna umożliwia Twojej marce na prezentację mocnych cech i odróżnienie się od konkurencji. Działając w branży o dużej konkurencyjności, bardzo ważne jest, aby identyfikacja wizualna od razu wskazywała odrębność i unikalne podejście do realizowanych przez firmę zadań.
2. Zbuduj zaufanie
Profesjonalny wizerunek marki pomaga podjąć decyzję Twoim klientom. Jednocześnie jest dla nich gwarancją, że Twoja marka spełni ich oczekiwania. Budowanie zaufania zaczyna się od zwrócenia i skupienia uwagi klientów na swojej marce, a identyfikacja wizualna jest do tego idealnym zbiorem narzędzi.
3. Osiągaj korzyści
Wyraziste marki budzą zainteresowanie, tym samym zyskując na popularności, co może przekładać się na realne zyski firmy. Identyfikacja wizualna i spójny system wizualny (język komunikacji wizualnej marki) pozwalają klientom na jednoznaczne rozpoznawanie i zapamiętanie działań Twojej marki.
Identyfikacja wizualna firmy to zbiór narzędzi, dzięki którym podpowiesz odbiorcy Twojej oferty, że to właśnie Twoja marka jest tą, której szukał, zamieniając go w Twojego klienta! Efektem dobrze stworzonej identyfikacji wizualnej może być to, że klient wstępnie uzna, że Twoje produkty i usługi najlepiej spełnią jego oczekiwania, zaspokajając jego potrzeby.
Identyfikacja wizualna firmy pozwala Twoim klientom i konkurentom dostrzec Twoją przewagę rynkową. Dobra identyfikacja wizualna jest niczym obietnica spełnienia pokładanych w Twojej marce oczekiwań.
Nowy branding czyli budowanie świadomości marki zacznij od… nazwy
Podstawowym elementem, w większości przypadków jednoznacznie identyfikującym firmę a tym samym i tworzoną przez nią markę jest… nazwa. Dobrze stworzona nazwa nie tylko wyróżnia firmę i może w miarę jasno określać, czym firma się zajmuje, ale przede wszystkim powoduje, że nie potrzeba niepotrzebnie komplikować odbiorcy jej odczytywanie poprzez dodawanie „-meble-na-wymiar-w-twoim-mieście” w adresie domeny. Branding z prostymi komunikatami to skuteczny branding.
Idąc dalej, dobra nazwa nie potrzebuje dodawania wszędobylskich adresów strony internetowej czy innych kodów, które na nią prowadzą – po prostu po wpisaniu nazwy w popularne przeglądarki jest ona od razu wyświetlana na pierwszych miejscach. O dostępności nazw domen, z najwyższym priorytetem, wspominając.
Dlatego w przypadku tworzenia wizerunku marki lub na jej wczesnym etapie funkcjonowania ważne jest, aby kluczowe dla marki elementy pozostawały potem niezmienne. Mocny brand to marka budowana w oparciu o szeroką analizę.
Od strategii komunikacji wizualnej, poprzez nazwę, logo, po pozostałe, niezbędne elementy dla odpowiedniego prezentowania wartości marki w różnych punktach styku klienta z marką.
Badania psychologiczne dowodzą, że do oceny drugiej osoby wystarczy nam 10 sekund.
Dobrze opracowane logo, które skutecznie zapada w pamięć może przez odbiorcę być odtworzone w 5-7 sekund.
Z przymrużeniem oka zatem można stwierdzić, że dobrze opracowany projekt logo Twojej marki pozwala Twojej firmie na szybsze zapadnięcie w pamięć potencjalnego klienta niż za sprawą kontaktu bezpośredniego.
Dobrze opracowany projekt logo Twojej marki, poza oczywistymi aspektami technicznymi, pozwalającymi na szerokie jego zastosowanie, powinien oddawać istotne dla Twojej marki cechy. Nie powinien być banalną i oczywistą ilustracją – logo to symbol, więc nie powinien być zbyt dosłowny. Co ważne, nie musi bezwzględnie zawierać obu składowych w postaci sygnetu, czyli elementu graficznego i logotypu – części literniczej prezentującej nazwę marki. Może zawierać sam logotyp, być wstępem i zachętą do poznania kompleksowej identyfikacji wizualnej Twojej marki…
Gdy zależy Ci, by znak Twojej marki – logo, był odpowiednio eksponowany i odtwarzany, konieczne jest ustalenie reguł jego stosowania, ponieważ gwarantują Ci one, jego odpowiednią prezentację i dbanie o spójną identyfikację wizualną, począwszy od jej podstawowego elementu.
W księdze znaku znajdują się zasady dotyczące jego konstrukcji (proporcje, siatka modułowa), położenia (rozmiar minimalny, pozycjonowanie), kolorystyki (kolorystyka firmowa, warianty kolorystyczne znaku) oraz typografia i warianty niedozwolone.
Przykładowy zakres księgi znaku graficznego (logo):
- Wariant podstawowy/uzupełniający znaku, w tym np. inne symbole firmy.
- Konstrukcja znaku, w tym zestawieni logo i np. sloganu firmowego.
- Pole ochronne znaku.
- Znak graficzny na siatce modułowej.
- Rozmiar minimalny logo. Media tradycyjne, media cyfrowe.
- Kolory firmowe (kolorystyka znaku).
- Dozwolone zestawienia kolorystyczne: logo + otoczenie.
- Niedozwolone modyfikacje logo.
- Typografia.
Druki kontaktu bezpośredniego czyli druki firmowe to bardzo ważne narzędzie podtrzymania relacji z odbiorcami marki. To one, oprócz danych kontaktowych są jednym z pierwszych nośników elementów identyfikacji wizualnej. I nie jest tu mowa tylko o logo.
W ramach reguł komunikacji wizualnej i spójnego języka marki, takie elementy jak forma druków – nietypowy kształt, typografia czy kolorystyka stanowią podstawę do wskazania zasad obowiązujących w ramach wizerunku marki.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, ale już na tym etapie należy zadbać o właśnie takie detale, które są potem rozwijane w dalszym ciągu wdrażania identyfikacji wizualnej.
Nie od przecenienia są nawet takie elementy jak dobór papieru czy zdobień, które zdecydowanie wskazują na ton komunikacji marki oraz jej pozycjonowanie.
Wizytówka nie musi być zwykłym, białym kartonikiem a może spowodować, że ktoś z chęcią do niej wróci by przypomnieć sobie, kto nam ja wręczył.
Dobrze opracowany zestaw druków firmowych działa dla marki zarówno jako poszczególne elementy jak i zestawione w komplecie. Każdy z nich powinien zawierać istotne dla wizerunku marki składowe, konsekwentnie stosowane w otoczeniu pozostałych elementów komunikacji wizualnej.
To właśnie sprawia, że wystarczy wręczyć wizytówkę, przedstawić ofertę firmy na papierze firmowym a wszystko to ująć w teczce firmowej, by zaprezentować na spotkaniu markę w bardzo pozytywnej i profesjonalnej oprawie.
Kolejnym aspektem przemawiającym za opracowaniem druków firmowych jest… porządek. Usystematyzowanie kwestii komunikacji bezpośredniej może też świadczyć o wadze, jaką przedstawia klient dla przedstawiciela marki. Zadbanie o każdy szczegół jest komunikatem o dbaniu o relację, w której to odbiorca marki jest najważniejszy.
Wszakże dziwnie prezentowałaby się wizytówka, na której zmieniliśmy logo a pozostałe elementy nie pasowałyby do jego charakteru i stylu. „Kwiatek do kożucha” nigdy nie prezentuje się ciekawie.
Materiały promocyjne i reklamowe czyli dobry wstęp do zainteresowania ofertą firmy
Zastosowanie reguł komunikacji wizualnej marki ma kluczowe znaczenie w przypadku tych materiałów, które stanowią punkt styku marki z odbiorcą bezpośrednio prezentując ofertę firmy, reprezentowanej przez markę. To od ich ciekawej formy może zależeć zainteresowanie produktem lub usługą, na której nam głównie zależy.
To te materiały stanowią nośnik dla szerokiego spektrum opracowanych środków wyrazu, key visuala, tonu komunikacji werbalnej. To po nich widać konsekwencję, przemyślane działanie i rzetelną wiedzę oraz… podejście do klienta.
Należy przy tym pamiętać, by zastosowane środki nie przyćmiewały merytorycznej wiedzy i wartościowych dla klienta informacji, a je uwypuklały i czyniły atrakcyjniejszymi.
Materiały drukowane nie muszą być przewidywalne i… nudne. Nawet jeśli nośnikiem informacji ma być ulotka dwustronna, można zadbać o jej niebanalną formę, uzupełnioną elementami komunikacji wizualnej.
Przemyślany projekt ma szczególne znaczenie w przypadku wszelkich publikacji wielostronicowych, w których można w pełni wykorzystać storytelling marki do prezentacji jej atutów. Istotne jest przemyślenie opowiadanej historii poprzez dobór języka, długość i formę komunikatów oraz dobór pozostałych środków, które muszą uatrakcyjniać i pozytywnie wpływać na całościowy odbiór.
Właściwie zaprojektowana publikacja wielostronicowa musi być maksymalnie przemyślana, aby działała odpowiednio na odbiorcę. Dlaczego? Między innymi również chodzi po prostu o koszt produkcji tego typu publikacji. Nikt chyba nie chciałby, aby odzew po takiej inwestycji był nikły?
System Identyfikacji Wizualnej to kompleksowy zestaw zasad, opracowanych w formie brand booka, do zarządzania wizerunkiem firmowym. Stanowi podstawę spójnego i konsekwentnego budowania świadomości marki.
Zakres Systemu Identyfikacji Wizualnej, odnoszący się do komunikacji wizualnej marki, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej może być następujący:
Strategia komunikacji marki
Dobór kluczowych elementów wizerunku oraz ich stylu buduje jednolity język marki. Zasady, wynikające z idei marki, komunikacji werbalnej, układ elementów, kolorystyka, charakter ilustracji czy ikon, styl fotografii – to wszystko powoduje, że klienci będą w stanie wyłowić tak oznakowany produkt Twojej marki spośród konkurencji. Strategia komunikacji powinna również uwzględniać komunikację w konkretnych kanałach takich jak np. media społecznościowe.
Komunikacja wizualna wewnętrzna
Dokumenty, stosowane wewnątrz firmy również powinny mieć spójną linię graficzną z ogólną strategią komunikacji marki, więc warto zadbać, aby odpowiednimi regułami konstrukcji ustalić położenie kluczowych elementów. Konsekwentne stosowanie kolorystyki, typografii pozwala dostrzec, w tych mogłoby się wydawać drobnych detalach, przyjętą koncepcję wizerunku marki. Niezależnie czy jest to wizytówka, teczka ofertowa, oferta czy faktura, każdy z tych elementów powinien wykorzystywać ustalone dla marki środki by budować jej rozpoznawalność.
Komunikacja wizualna zewnętrzna
Układ elementów niezależnie od powierzchni wykorzystywanych np. w ramach kampanii marketingowych, pozwala na powtarzalne wysyłanie komunikatów do odbiorców. Ustalone położenie logo, wielkość tytułów czy sloganów tworzonych określoną typografią w zestawieniu z obrazem i kolorem, umożliwia uniwersalne wykorzystanie kluczowych dla identyfikacji wizualnej elementów, niezależnie od aktualnie realizowanego planu marketingowego. Billboard, baner, katalog a nawet ulotka powinny być zaprojektowane z myślą o obiorcy, który powinien jednoznacznie odczytywać z tych materiałów nie tylko informację o produkcie czy usłudze, ale również o kluczowych dla marki ideach. Budowanie komunikatów w oparciu o reguły uwzględniające stosowanie elementów wizerunkowych jest znacznie prostsze niż każdorazowe „wymyślanie koła”.
Oznakowanie wewnętrzne/zewnętrzne
(w tym systemy wskazywania drogi, ang. wayfinding systems)
Niezależnie czy Twoja marka działa w sektorze B2B czy B2C, powinieneś zadbać o wszelkie punkty styku klienta z Twoją marką. Często zaniedbywane są wszelkie systemy komunikacyjne, które mają za zadanie pomóc odbiorcy w dotarciu do celu – Twojej firmy. Oznakowanie siedziby, punktu wystawowego, pojazdów firmowych czy sklepu powinno być zaprojektowane w duchu strategii komunikacji i z dbałością o wszelkie detale takie jak ikony czy typografię. Jeśli klient zdecydował, że chce poznać Twój produkt lub usługę zadbaj o to, by poprowadzić go „za rękę” w kierunku Twojej marki. Przedstawiciel Twojej firmy ubrany w oparciu o ustalony „dress code” zgodny z przyjętą identyfikacją wizualną, na pewno będzie pomocny.
Projekty dodatkowe
Jeśli zadbałeś już o druki komunikacji wewnętrznej lub zewnętrznej, Twoje stoisko wystawowe również zawiera kluczowe dla marki elementy, pamiętaj o podtrzymaniu zainteresowania Twojego klienta oferując mu gustowny upominek. To również często zaniedbywany element komunikacji marki ze względu na schematyczne podejście. Wiele firm uważa, że nie jest istotne jaki jest charakter upominku, ważne by „nasze logo było duże”. To błąd. Dobierz styl gadżetu do charakteru Twojej firmy, a klient dostrzeże „pomysł” i na pewno go doceni. A dobrze zaprojektowane logo i tak zawsze uda się na nim umieścić.
Na kompletny System Identyfikacji Wizualnej (SIW) firmy składa się wiele elementów, dlatego księga identyfikacji wizualnej (brand book) a dokładnie jej zakres zawsze ustalany jest indywidualnie dbając i w tym aspekcie o niepowtarzalną identyfikację wizualną Twojej marki.