Wartość identyfikacji wizualnej
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Branding
Wartość identyfikacji wizualnej – dla kogo ma większe znaczenie? Dla firmy, która chce budować wizerunek marki w oczach klientów czy dla klientów, którzy docenią spójność komunikacji wizualnej w zestawieniu z oferowanym produktem?
Niedawno pisaliśmy o kosztach identyfikacji wizualnej – jeśli jeszcze nie czytałeś, to zapraszamy tu! Wspominaliśmy również, że jeśli rozważamy koszty identyfikacji wizualnej to musimy ocenić je nie tylko w kontekście faktycznie zainwestowanych w nią środków, ale przede wszystkim tego
ILE BĘDZIE NAS KOSZTOWAŁO, JEŚLI NIE ZREALIZUJEMY WŁAŚCIWIE IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ LUB NIE ZREALIZUJEMY JEJ WCALE?
Koszt identyfikacji to jedno, ale jaka jest jej prawdziwa wartość dla marki?
WARTOŚĆ IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ OCZAMI WŁAŚCICIELA
Załóżmy, że planujesz stworzenie marki. Dostarczasz na rynek ciekawy (na razie bardziej w Twojej opinii, niż klientów) produkt, który wyróżnia się na tle konkurencji. Masz plan, jak wskazać odbiorcom, że to właśnie Twój produkt powinni wybrać. Do Twojego produktu przygotowałeś również świetną historię, w której odgrywa on kluczową rolę, stanowiąc element codziennego rytuału Twojego potencjalnego klienta. Tylko… jak mu to uświadomić?
Możesz być pewny komunikatów, które chcesz kierować do klienta. Możesz nawet oczami wyobraźni przypisywać konkretne obrazy. Jednak potrzebujesz schematów działania, aby klient zwrócił w ogóle uwagę na Twój przekaz, który ma być istotny również dla niego.
Identyfikacja wizualna to nie tylko logo. W ramach identyfikacji wizualnej opracowuje się właśnie sposób przekazywania komunikatów. Dobrze opracowana, skutecznie wspomaga działania marketingowe i wspomaga skuteczność ich docierania. Forma, kolor, kompozycja. Położenie logo, sloganu, kadrowanie zdjęcia. To wszystko ma wpływ na to, czy i jak dobrze to, co chcesz wyróżnić w swojej marce dotrze do odbiorcy. A to wszystko na różnych polach komunikacji.
Internet czy druk, to zupełnie nieistotne, gdyż przekaz musi być jednoznaczny. Identyfikacja wizualna to reguły, których musisz przestrzegać. Konsekwencja i cierpliwość to dwie najistotniejsze cechy, które przy działaniach wizerunkowych zaprocentują.
Stwierdzenie, że „marka się dobrze prezentuje” nie oznacza tylko, że jest „ładna”. Dobre prezentowanie oznacza również pewną elastyczność i uniwersalność w doborze i stosowaniu środków. Identyfikacja wizualna, która nie jest opracowana jako narzędzie, ale co gorsza, nie jest tak wykorzystywana, po prostu nie działa.
Reasumując, prawdziwa wartość identyfikacji wizualnej widoczna jest w efektywności jej stosowania i w skuteczności przekazania istotnych dla marki komunikatów. Z jednej strony, wizualnie powinna zachęcać i przekazywać najważniejsze cechy, z drugiej strony musi umożliwiać ich prezentowanie na wielu polach.
Ale medal ma jak zwykle dwie strony…
WARTOŚĆ IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ OCZAMI ODBIORCÓW
Zdarza nam się słyszeć w rozmowie z właścicielami firm, że „ich marka jest rozpoznawalna” lub „mamy silną markę”. I nie ma w tym nic złego, tylko należy tutaj zadać pytanie: co decyduje o takiej opinii? O tym, czy w ogóle mówimy o marce czyli o skuteczności budowania jej tożsamości decydują głównie odbiorcy, czyli klienci. To oni, ich działanie, ich reakcje na działania firm stanowią pole do oceny, czy faktycznie traktują to, co firma dostarcza jako „markowe”. Sama rozpoznawalność firmy to nie wszystko. Zresztą, wystarczy przeprowadzić bardzo prosty test, by przekonać się, że w wielu przypadkach klienci kojarzą firmę oczywiście na podstawie oferty (czyt. dokonanych decyzji zakupowych), ale głównym elementem identyfikującym jest… nazwa. To niestety często jest spowodowane nieefektywnym prowadzeniem działań wizerunkowych. Nie wystarczy mieć efektownego logo. Działania wizerunkowe zostają dostrzeżone, gdy klient faktycznie czuje, że firma, a dokładniej to, co mu oferuje spełnia jego oczekiwania czyli daną mu „obietnicę”. Decydującym elementem będzie tutaj jakość. Ktoś może powiedzieć, że dla niego ważna będzie ilość i to też może być prawdą, gdyż w tej sytuacji to ona będzie stanowiła dla niego realną wartość. Jednak nawet w takim przypadku, minimalne wymagania co do „jednostki” są i muszą być spełnione.
Klient dostrzega wartość marki kompleksowo. Słowo-klucz w tym przypadku: dostrzega. Dzisiejsi klienci to ludzie świadomi. Weryfikują i szybko podejmują decyzję. Również na podstawie komunikatów wizualnych.
Jak pokazuje zeszłoroczny raport Salesforce zatytułowany „Trends in Integrated Customer Experience ”, ponad 70% klientów dostrzega, jak ważne jest zapewnienie przez firmę, a dokładniej budowaną markę, spójności we wszystkich kanałach komunikacji. Produkt nie jest już tak istotny, równie ważna jest wiedza i doświadczenie firmy, zatem „usługi okołoproduktowe”. Co ciekawe, aż 54% odbiorców uważa, że kierowane do nich komunikaty marketingowe nie są właściwe to znaczy nie spełniają ich oczekiwań.
Budowanie tożsamości marki z dnia na dzień jest coraz bardziej istotne dla firm. Produkt już dawno „nie broni się sam”, a klient coraz częściej mówi: „sprawdzam”.
(Fotografie w artykule: pexels/unsplash)