Identyfikacja identyfikacji nierówna
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Branding
„Dzień dobry, potrzebuję identyfikacji wizualnej dla mojej marki i ile to będzie kosztować?” Bardzo często tak zaczyna się rozmowa lub wiadomość mailowa w naszym Studio. Jest to oczywiste, gdyż tym właśnie się zajmujemy, jednak sytuacja nie jest wcale tak prosta i oczywista, jakby się mogło wydawać. Zdarzyło nam się też, że klient od nas wymagał, abyśmy wycenili identyfikację wizualną marki i na pytanie o zakres, usłyszeliśmy: „standardowy”. Jeśli chodzi o identyfikację wizualną, określenie jej zakresu i kosztu, odpowiedź najszybsza to często: „to zależy…”, gdyż identyfikacja identyfikacji nierówna…
Identyfikacja wizualna na… przyjęciu
Zdjęcie: Nordwood (Unsplash)
Wyobraź sobie, że jesteś na spotkaniu towarzyskim. W zależności od jego charakteru: „domówka” lub wystawne przyjęcie, dostosujesz nie tylko swój wygląd, ale i ogólny styl komunikacji z otoczeniem. Zadbasz z jednej strony o to, aby w ramach przyjętych zasad wpisać się w obowiązujący schemat zachowania. Dlaczego? Być może będzie zależało Ci na zbudowaniu jakiś nowych relacji lub podtrzymać dotychczasowe. Niemniej Twój styl będzie adekwatny do warunków i otoczenia, bo w innym przypadku mógłbyś coś stracić, zostać odrzucony… A może nie?
Upraszczając: Twój wygląd to Twoja „identyfikacja wizualna marki” a próba nawiązania relacji to działanie Twojej marki. Owszem, dobrze abyś znał reguły, jakie panują na spotkaniu w określonym stylu, ale przecież w ramach przyjętych zasad można pozwolić sobie na choćby nutkę indywidualizmu i oryginalności. Przecież finalnie nie każdy musi być w czarnym garniturze i czarnym krawacie. I tak często jest z podejściem do identyfikacji wizualnej marki, czyli nie wychylanie się poza schematy. Stąd też częste przeświadczenie, że identyfikacja wizualna to jakiś stały zestaw działań. W rzeczywistości zakres zależy od realnych potrzeb: Twojej marki, ale przede wszystkim potrzeb Twoich klientów. Tak jak ich oczekiwania, zależnie do grupy docelowej nie są równe tak identyfikacja identyfikacji nierówna.
Zakres
Zdjęcie: Tamanna Rumee (Unsplash)
Zakres identyfikacji wizualnej to mocno indywidualna kwestia. Wielu uważa, że powinna zawierać pewne stałe elementy, jednak… czy na pewno? Czy identyfikacją wizualną małego sklepu warzywnego na osiedlu są jakieś przyjęte standardowo elementy? Znamy wszakże małe sklepiki, które nawet nie mają sensownego szyldu, a w kolejce do nich stoi się często kilkanaście minut by dostać świeże warzywa i owoce. Co zatem w ich przypadku jest elementami identyfikacji wizualnej? Bardzo często jest to po prostu… miejsce.
Miejsce, w którym spełniane są nasze potrzeby. Sklepik warzywny sam z siebie jest elementem go wyróżniającym. Marka, którą sobie stworzył na lokalnym rynku wynika ze spełnienia obietnicy, jaką jest w tym przypadku dostarczenie świeżych warzyw i owoców, w otoczeniu zapachu świeżej, kiszonej kapusty i ogórków. Czujesz to? To jest lokalna marka i więcej jej do szczęścia nie trzeba.
Podstawową kwestią w określeniu realnego zakresu identyfikacji wizualnej Twojej marki jest zdolność do zakomunikowania, jakie potrzeby Twoich klientów Twoja marka jest w stanie spełnić.
Co to oznacza w praktyce? Powiedzmy, że np. potrzebujesz logo. Wielu właścicieli marki uważa, że to oni muszą wiedzieć, jak powinno ono wyglądać. Tymczasem bardziej istotne jest odpowiedzenie sobie na pytania: „Jaką funkcję powinno logo pełnić w komunikacji mojej marki? Jakich wartości mojej marki powinno być nośnikiem? Jakie komunikaty mojej marki oddają jej istotę?” Przykładowo, stwierdzenie: „chciałbym mieć w logo wizerunek psa”, jest mniej istotne niż: „marka, którą tworzę zapewnia komfort Twojemu psu.”
Jak już ustaliliśmy, identyfikacja identyfikacji nierówna. Każdy element identyfikacji wizualnej Twojej marki powinien działać dla Twojej marki z pełną świadomością bycia narzędziem w rękach Twoich i osób z nią powiązanych. Zamiast skupiać się na tym, że potrzebujesz np. wizytówki, z logo po lewej stronie, wyjdź z założenia: „odpowiadam za kontakt bezpośredni z klientem, reprezentując naszą markę.” Narzędzie-element identyfikacji wizualnej powinno pomóc Ci w rozwiązaniu konkretnego zadania dotarcia do klienta z informacją o Twojej marce.
Wiele marek kopiuje rozwiązania identyfikacyjne od konkurencji. Często jest to uzasadniane czysto subiektywnym odczuciem dobrze realizowanej identyfikacji wizualnej. Jednak to, co widzimy to efekt jakieś strategii działania marki. Coś powodowało dobór określonych elementów, które z pozoru mogą się wydawać oczywiste i być uznane za standard.
Chcesz dobrze określić zakres identyfikacji wizualnej Twojej marki?
- Postaw przed identyfikacja wizualną realne zadanie przekazania ważnych dla Ciebie i Twojej marki komunikatów, które mają przekonać Twoich klientów.
- Nie skupiaj się nad formą, ale nad merytoryką. Niech będzie ważna dla Ciebie odpowiedź na pytanie: „co?”, a nie: „jak? w jaki sposób?”
- Określ miejsca, w których Twoi klienci mogliby spotkać Twoją markę – punkty kontaktu mogą być dobrą podpowiedzią, jakie treści i komunikaty będziesz w stanie przekazać.
- Zakres identyfikacji wizualnej Twojej marki powinien uwzględniać jej rzeczywisty zakres działania.
W identyfikacji wizualnej nie staraj się stawiać na przypadek, „bo innym się tak udało.” Identyfikacja wizualna Twojej marki to rzecz na lata – przypadek nie jest w takiej sytuacji dobrym doradcą. Musisz się przecież utożsamiać z nią, a nie stwierdzać po czasie, z niechęcią: „mamy tam jakieś logo…”