Identyfikacja wizualna Twojej marki

Identyfikacja wizualna to sposób prezentowania Twojej firmy w postaci określonego wizerunku. Świadome podjęcie szeregu działań, w wyniku których Twoja marka staje się rozpoznawalna i budzi konkretne, oczekiwane skojarzenia u odbiorców.

Ale od początku…

 

 

DLACZEGO TWOJA MARKA POTRZEBUJE IDENTYFIKACJI WIZUALNEJ?

 

 

Badania psychologiczne dowodzą, że do oceny drugiej osoby wystarczy nam 10 sekund.

Dobrze opracowane logo, które skutecznie zapada w pamięć może przez odbiorcę być odtworzone w 5-7 sekund.


Z przymrużeniem oka zatem można stwierdzić, że dobrze opracowany znak Twojej marki pozwala Twojej firmie na szybsze zapadnięcie w pamięć potencjalnego klienta niż za sprawą kontaktu bezpośredniego 🙂

Identyfikacja wizualna to zbiór narzędzi, dzięki  którym podpowiesz odbiorcy Twojej oferty, że to właśnie Twoja marka jest tą, której szukał, zamieniając go w Twojego klienta! Tym samym Twoje produkty i usługi najlepiej spełnią jego oczekiwania, zaspokajając jego potrzeby. Identyfikacja wizualna pozwala Twoim klientom i konkurentom dostrzec Twoją przewagę rynkową. Dobra identyfikacja wizualna jest niczym obietnica spełnienia pokładanych w Twojej marce oczekiwań.

 

Odpowiedz sobie na kilka pytań:

  • czy wizerunek Twojej firmy współgra z poziomem oferowanych przez Ciebie produktów lub usług?
  • czy wizerunek Twojej firmy odpowiada profesjonalizmowi Twoich działań?
  • czy gdyby Twój klient musiał dokonać wyboru na podstawie wizerunku Twojej firmy, to czy wybrałby Twoją markę czy może markę konkurencji?
  • czy prezentujesz się równie atrakcyjnie jak Twoi konkurenci?
  • czy Twój wizerunek pozwala Ci na pozycjonowanie Twojej firmy z najlepszymi w Twojej branży?

 

Jeśli na powyższe pytania choć raz odpowiedziałeś „NIE” – porozmawiajmy o tym, jak skutecznie skupić uwagę Twoich klientów na Twojej marce!

 

Jeśli jeszcze nie jesteś pewien czy Twoja firma potrzebuje identyfikacji wizualnej, pamiętaj, że: 

 

Identyfikacja wizualna to zbiór narzędzi

 

 

Twoi klienci spotykają się z Twoją marką w różnych miejscach. Otrzymując Twoją wizytówkę, ulotkę, kartę Twojego produktu, wchodząc na Twoją stronę internetową czy widząc na mieście Twój oznakowany samochód firmowy.

Przykładowe punkty styku Klienta z Twoją marką:

 

  • logo/logotyp;
  • kolorystyka;
  • krój pisma;
  • druki firmowe (m.in. wizytówki, papier firmowy, koperty);
  • księga znaku;
  • wygląd produktów oraz ich opakowań;
  • oznakowanie środków transportu (samochody ciężarowe i osobowe);
  • oznakowanie siedziby Twojej firmy i oznakowanie dróg komunikacji itp.
  • ubiór pracowników;
  • stoisko targowe i inne elementy ekspozycji;
  • szata graficzna materiałów promocyjnych itp.

 

Musisz bezwzględnie zadbać by wymienione elementy ze sobą współgrały tworząc w oczach Twoich klientów jedną opowieść, którą chcą obserwować i angażować się w jej działania, kupując Twoje produkty lub usługi. 

 

 

Chcesz by klienci skupiali uwagę na Twojej marce, niezależnie gdzie się z nią zetkną? Wiemy, jak to zrobić! 

 

Nie wiesz, od czego zacząć? Przed rozpoczęciem prac nad identyfikacją wizualną Twojej firmy/marki/produktu opowiedz nam o strategii swojej firmy.

 

  • jej historii i misji;
  • wartościach, które chcesz przekazać;
  • grupie docelowej;
  • Twojej przewadze konkurencyjnej.

 

Kształtowanie wizerunku to proces ciągły. Należy dbać o całościowe doświadczenie klienta z marką. Powtarzalne prezentowanie elementów wizerunku firmowego buduje rozpoznawalność wśród potencjalnych odbiorców.

 


Przestrzegasz reguł? Księga znaku jest dla Twojej marki!

 

 

Gdy zależy Ci, by znak Twojej marki – logo, był odpowiednio eksponowany i odtwarzany, konieczne jest ustalenie reguł jego stosowania, ponieważ gwarantują Ci one, jego odpowiednią prezentację.

 

W księdze znaku znajdują się zasady dotyczące jego konstrukcji (proporcje, siatka modułowa), położenia (rozmiar minimalny, pozycjonowanie), kolorystyki (kolorystyka firmowa, warianty kolorystyczne znaku) oraz  typografia i warianty niedozwolone.

 

  1. Wariant podstawowy logo.
  2. Konstrukcja logo.
  3. Pole ochronne, bazowe logo.
  4. Logo na siatce modułowej.
  5. Rozmiar minimalny logo. Media tradycyjne, media cyfrowe.
  6. Kolorystyka.
  7. Dozwolone zestawienia kolorystyczne: logo + otoczenie.
  8. Niedozwolone modyfikacje logo.
  9. Typografia.

 

Jednak, gdy zależy Ci na pełnej kontroli nad wizerunkiem Twojej marki, rozwiązanie jest tylko jedno: 


System Identyfikacji Wizualnej

 

 

System Identyfikacji Wizualnej to kompleksowy zestaw zasad  zarządzania wizerunkiem firmowym. Stanowi podstawę spójnego i konsekwentnego budowania świadomości marki. 

 

Zakres Systemu Identyfikacji Wizualnej, odnoszący się do komunikacji wizualnej marki, zarówno wewnętrznej jak i zewnętrznej może być następujący:

 

Strategia komunikacji marki

 

Dobór kluczowych elementów wizerunku oraz ich stylu buduje jednolity język marki. Układ elementów, kolorystyka, charakter ilustracji czy ikon, styl fotografii – to wszystko powoduje, że klienci będą w stanie wyłowić tak oznakowany produkt Twojej marki spośród konkurencji. Strategia komunikacji powinna również uwzględniać komunikację w konkretnych kanałach takich jak np. media społecznościowe.

 

Komunikacja wizualna wewnętrzna

 

Dokumenty, stosowane wewnątrz firmy również powinny mieć spójną linię graficzną z ogólną strategią komunikacji marki, więc warto zadbać, aby odpowiednimi regułami konstrukcji ustalić położenie kluczowych elementów. Konsekwentne stosowanie kolorystyki, typografii pozwala dostrzec, w tych mogłoby się wydawać drobnych detalach, przyjętą koncepcję wizerunku marki. Niezależnie czy jest to wizytówka, teczka ofertowa, oferta czy faktura, każdy z tych elementów powinien wykorzystywać ustalone dla marki środki by budować jej rozpoznawalność.

 

Komunikacja wizualna zewnętrzna

 

Układ elementów niezależnie od powierzchni wykorzystywanych np. w ramach kampanii marketingowych, pozwala na powtarzalne wysyłanie komunikatów do odbiorców. Ustalone położenie logo, wielkość tytułów czy sloganów tworzonych określoną typografią w zestawieniu z obrazem i kolorem, umożliwia uniwersalne wykorzystanie kluczowych dla marki elementów, niezależnie od aktualnie realizowanego planu marketingowego. Billboard, baner, katalog a nawet ulotka powinny być zaprojektowane z myślą o obiorcy, który powinien jednoznacznie odczytywać z tych materiałów nie tylko informację o produkcie czy usłudze, ale również o kluczowych dla marki ideach. Budowanie komunikatów w oparciu o reguły uwzględniające stosowanie elementów wizerunkowych jest znacznie prostsze niż każdorazowe „wymyślanie koła”.

 

Oznakowanie wewnętrzne/zewnętrzne

 

Niezależnie czy Twoja marka działa w sektorze B2B czy B2C, powinieneś zadbać o wszelkie punkty styku klienta z Twoją marką. Często zaniedbywane są wszelkie systemy komunikacyjne, które mają za zadanie pomóc odbiorcy w dotarciu do celu – Twojej firmy. Oznakowanie siedziby, punktu wystawowego, pojazdów firmowych czy sklepu powinno być zaprojektowane w duchu strategii komunikacji i z dbałością o wszelkie detale takie jak ikony czy typografię. Jeśli klient zdecydował, że chce poznać Twój produkt lub usługę zadbaj o to, by poprowadzić go „za rękę” w kierunku Twojej marki. Przedstawiciel Twojej firmy ubrany w oparciu o ustalony „dress code” zgodny z przyjętą identyfikacją wizualną, na pewno będzie pomocny.

 

Projekty dodatkowe

 

Jeśli zadbałeś już o druki komunikacji wewnętrznej lub zewnętrznej, Twoje stoisko wystawowe również zawiera kluczowe dla marki elementy, pamiętaj o podtrzymaniu zainteresowania Twojego klienta oferując mu gustowny upominek. To równiez często zaniedbywany element komunikacji marki ze względu na schematyczne podejście. Wiele firm uważa, że nie jest istotne jaki jest charakter upominku, ważne by „nasze logo było duże”. To błąd. Dobierz styl gadżetu do charakteru Twojej firmy, a klient dostrzeże „pomysł” i napewno go doceni. A dobrze zaprojektowane logo i tak zawsze uda się na nim umieścić.


Na kompletny System Identyfikacji Wizualnej firmy składa się wiele elementów, dlatego zakres księgi SIW zawsze ustalany jest indywidualnie.


Porozmawiajmy i ustalmy zakres identyfikacji wizualnej
Twojej marki!