Detal ma znaczenie
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Branding
„Głównym elementem naszej identyfikacji wizualnej jest logo…” i nie ma nic złego w tym stwierdzeniu. Można uznać, że jest ono na swój sposób oczywiste. Dla wielu synonimem marki jest jej znak. Dzieje się tak głównie w przypadku marek dużych, które latami budowały tego typu rozpoznawalność. „Tego typu? To można inaczej?” Można sobie zadać pytanie, co jeszcze może powodować skojarzenie z marką, jeśli nie poprzez jej znak? Aby zwrócić uwagę odbiorcy, często inny detal może mieć znaczenie!
Identyfikacja wizualna
Jak już wiesz, bo powtarzam to niemalże do znudzenia, proces brandingowy, czyli budowania rozpoznawalności marki jest bardzo złożony. Obejmuje nie tylko aspekty wizualne marki. Ale jak już zaczniemy się skłaniać w ich kierunku, większości na myśl przychodzi… logo. Tylko logo. Podobnie jak w przypadku brandingu to nie logo o nim decyduje, tak i w przypadku identyfikacji wizualnej logo może być elementem głównym jej komunikacji, ale wcale nie musi. Znakom niektórych marek często ciężko jest wykazać wyjątkową oryginalność, gdyż np. zawierają tylko sam logotyp czyli literniczą prezentację nazwy marki. A jednak firmy te dały sobie radę w budowaniu rozpoznawalnego wizerunku i skutecznego brandingu marki. Jak tego dokonały? Stosując konsekwentnie kompleksową identyfikację wizualną.
System
Jak wiesz z poprzednich artykułów, na identyfikację wizualną składa się wiele czynników. Można nawet znaleźć przykłady marek, w których logo nie jest głównym elementem wizerunku marki. To, co powoduje, że marka jest rozpoznawalna to często mocno przemyślany system, w którym pojawiają się inne wyznaczniki wizualne marki. Jakie? Charakterystyczna kolorystyka, key visual, typografia. Wymienione tak na szybko. Ale „rozpoznawalność” to nie tylko stałe elementy wizerunku marki.
Komunikacja marki to proces szerszy. Ustalone rozwiązania systemowe wcale nie muszą dotyczyć tylko kwestii wizerunkowych marki. Jej wyróżnikami mogą być np. charakterystyczne komunikaty słowne (rym, wierszyk). Również konsekwentny storytelling czyli charakterystyczna opowieść marki, w której centrum najczęściej jest główny bohater (czyli klient).
Aby dalej rozszerzyć aspekty wizualne, marka może nie tylko stworzyć brand hero czyli bohatera marki, ale ambasadorem marki może być np. rozpoznawalna publicznie osoba. Zestaw wyróżników marki nam mocno się rozrasta, możemy je w komunikacji np. łączyć a to jeszcze nie wszystko…
Produkt
W przypadku marek oferujących produkty, kolejnymi wyróżnikami mogą być ich cechy charakterystyczne. I nie jest tu mowa np. o składzie, naturalności czy smaku. Elementem wyróżniającym może być np. kształt opakowania lub… kolor nadwozia lub podeszwy obuwia. Wyróżników marki może być naprawdę bardzo wiele.
Ma to swoje uzasadnienie, gdy popatrzysz na swoją markę poprzez punkty styku z jej odbiorcami. To nie tylko kanały komunikacji, konkretne rozwiązania graficzne, ale cały zbiór elementów, od takich prezentowanych w małym rozmiarze, po te ogromne. Detal ma znaczenie, w kwestii budowania rozpoznawalności marki. Nie zawsze znajdzie się miejsce na każdy z jej wyróżników, więc zestaw stosowany powinien być odpowiedni do okazji.
Kiedy detal w komunikacji marki ma znaczenie?
W kwestii określenia skuteczności danego detalu w budowaniu rozpoznawalności marki musisz postępować dokładnie tak, jak ze… znakiem marki:
-
Musi być charakterystyczny tzn. odzwierciedlający pewne cechy marki
-
Stanowić wyróżnik czyli zawierać w jakimś sensie unikalne cechy powiązane z marką
-
Stosowany konsekwentnie
-
Być odpowiednio czytelny i spójny z komunikacją marki
-
Uzupełniać lub być stosowany zamiennie z innymi wyróżnikami marki
Dobrze przemyślany zestaw wyróżników marki może znakomicie rozszerzyć zestaw dostępnych narzędzi do budowania rozpoznawalności marki. Dzięki Twojemu, szerszemu spojrzeniu również klienci marki mogą docenić brak monotonii w jej komunikacji. Warto zatem przemyśleć i zadbać o detal i jego jakość w komunikacji marki. Może się bowiem okazać, że bardziej rozpoznawalna w przypadku Twojej marki niż sam jej znak jest np. charakterystyczna typografia, którą konsekwentnie stosujesz w mediach tradycyjnych i cyfrowych. A kolejny „ambasador” Twojej marki, utożsamiany z nią jest na wagę złota 😉
Zdjęcia: Unsplash
Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow