Kultura marki

Pisaliśmy już o czasie, miejscu i języku marki. Wszystko po to, aby uświadomić, jak ważne są to elementy w budowaniu marki. Właściwe ich wykorzystanie, może pozwolić Ci na stworzenie własnej kultury marki.
 
 

Kultura przez duże… Q

 
 

Kultury? Jak już zapewne sprawdziłeś (lub wiesz), nie będzie to podręcznikowa definicja. Jednak są w niej pewne elementy, które można wyróżnić i które w przypadku definicji kultury również się pojawią. 
 
O marce powinno się mówić pozytywnie lub… wcale. Wszelkie działania w przypadku marki mają na celu stworzenie jej pozytywnego obrazu w oczach potencjalnych klientów. Ten obraz może (i powinien) przenieść się na zachowania, które spowodują, że marka „zagości” w codziennym życiu swoich odbiorców, będąc nie tylko środkiem do spełniania ich potrzeb, ale ucząc ich określonych, naturalnych zachowań. Jeśli czytałeś nasze wcześniejsze artykuły (jeśli nie, to zapraszamy do lektury) to już wiesz, że bez miejsca, czasu i języka się w tej sytuacji nie obędziesz. 
 
Jednak aby każdy z tych elementów zadziałał na korzyść marki potrzebny jest jeszcze jeden ważny składnik. Konsekwencja, czyli ciągłość w działaniu. Łączona z czasem, oznacza powtarzalne zachowanie, które powinno odnieść żądany skutek. Marka powinna spełniać oczekiwania klientów głównie pod względem jakościowym. Jakość bardzo często kojarzyć się może z ekskluzywnością a tym samym i wysoką ceną. Jednak wśród wielu definicji są również te, które mówią, że jakość to nic innego jak „spełnienie wymagań klienta” czy „przydatność do użytku”. To, że takie kryterium spełnić może zarówno produkt lub usługa tania jak i droga zależy tylko od preferencji klienta. Jednak przyznasz, że produktom markowym łatwiej jest zaufać 🙂 
 
Dlatego do tworzenia kultury Twojej marki dopisujemy, poza miejscem, czasem i językiem: konsekwencję i jakość. Z trzech zrobiło nam się pięć filarów, niczym palców u dłoni. Dłoni marki, która z jednej strony wystawiana jest na powitanie, jako zachęta do kontaktu. Z drugiej, powinna być pomocną dłonią, jeśli chcesz budować prawdziwą markę. 
 

Stwórz kulturę Twojej marki!

Czy tworzenie kultury marki ma sens? Oczywiście! To, w jaki sposób komunikujesz wartości swojej marki otoczeniu umożliwi potencjalnym klientom „naukę” Twojej marki i jej najważniejszych cech.
 
 
Marki buduje się latami na lata, a często to, co przekazują w swoich działaniach społeczeństwu można bez problemu traktować w kategoriach dziedzictwa, z którym kultura również się kojarzy. Czy uda się takowe osiągnąć tworząc np. bardzo dobry produkt? W przypadku działalności wytwórczej firmy – oczywiście. Jednak co z klientami? Działalność firmy i tworzonej przez nią marki musi być obecna i odpowiedzialna społecznie, zatem i dziedzictwo marki nie powinno tylko być związane z jej produktami. Budowaniu kultury marki musi towarzyszyć budowanie zaplecza, które nie tylko pozwoli na wykorzystywanie produktów i usług, ale może przyczynić się do zmiany (pozytywnej) zachowań użytkowników.
 
 
Jeśli jesteś producentem odzieży sportowej to idealną sytuacją na jej wykorzystanie jest zorganizowanie wydarzenia sportowego, które cyklicznie (pamiętasz: konsekwencja?) będzie np. miejscem spotkań nie tylko sportowców, ale i ich rodzin. To nie tylko okazja do zaprezentowania produktu, ale i do wpływu na zmianę zachowań i ich dalszą kontynuację. Tworzenie kultury marki to wyjście do ludzi i sprawienie, że marka pojawia się czynnie w ich życiu. Jednak, aby takie działanie mogło nosić znamiona „kultury” nie może być w żaden sposób agresywne czy nachalne. Prosty przykład: inicjatywa Jurka Owsiaka i jego Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Cykliczne wydarzenie, do uczestnictwa w którym specjalnie nie trzeba nikogo namawiać. Wszyscy doskonale wiemy, jaka jest celowość działań tego przedsięwzięcia – pomoc innym. Czy możemy zatem powiedzieć, że WOŚP jest marką? Czy jako wydarzenie nie stało się stałym elementem w zachowaniu wielu ludzi? Czy nie stworzyło pewnej… kultury? To tylko kilka pytań. Całkowicie retorycznych.
 
 
Reasumując, kultura marki to zespół czynników, które w perspektywie czasu powinny zadziałać nie tylko na korzyść samej marki, ale i otoczenia, w którym marka jest czynnie obecna. Kultura marki to budowanie zaufania, rozpoznawalności a tym samym i popularności. Ważne jest jednak zrozumienie, że budowanie kultury marki nie ma wyłącznie związku z jej aspektami produkcyjno-sprzedażowymi. Marka powinna uczyć swoich klientów pewnych zachowań, licząc się z podejomowanymi przez nich wyborami. Marka ma również słuchać i odpowiadać a nie tylko wymagać od swoich klientów.
 
 
Budowanie kultury marki odróżnia prawdziwe marki od tych, które chcą tylko za takie uchodzić. Pewnych kwestii związanych z budowaniem marki nie da się przyśpieszyć. Konsekwencja, cierpliwość to klucze do kultury Twojej marki.
 
 

(Fotografie w artykule: pexels/unsplash)

 
 

JEŚLI CHCESZ POROZMAWIAĆ O KULTURZE TWOJEJ MARKI – SKONTAKTUJ SIĘ ZNAMI!

 
 

Piszemy kulturalnie o markach i nie tylko:
Studio Brandglow na Facebooku

 
 

Możesz śledzić efekty naszych działań również na Instagramie:
Studio Brandglow na Instagramie

Kategorie

Archiwum

Zobacz również:

Świat ikon

Kategoria: Identyfikacja, Marka
Włączasz swój smartfon. Patrzysz na ekran i widzisz, że jest ich dużo. W zasadzie, poza klawiszami blokady i poziomu głośności, nie ma ani jednego przycisku na ekranie, którego funkcja nie byłaby przedstawiona małym obrazkiem. Powróciliśmy do języka obrazkowego nie z powodu braku słów. Wręcz przeciwnie.
Czytaj więcej...

9th WOLDA AWARDS

Kategoria: Inne
Czytaj więcej...