AI w procesie brandingowym

„Dzień dobry, interesuje nas Państwa wsparcie w naszym projekcie. Tu przygotowaliśmy coś, co podpowiedziało nam AI…” Coraz częściej właśnie tak wyglądają zapytania kierowane do naszej agencji. AI czyli sztuczna inteligencja (SI) towarzyszy nam regularnie na co dzień. To, co nas otacza często bazuje lub wprost wykorzystuje rozwiązania realizowane przy użyciu sztucznej inteligencji. Trzeba jednak rozumieć, jakiego typu wsparcie i czy zawsze sensowne oferuje nam to bardzo skuteczne ale i skomplikowane narzędzie?

Dalszy rozwój sztucznej inteligencji będzie powodował coraz szersze jej wykorzystanie. Również w procesie brandingowym. Warto jednak wiedzieć czy zawsze będzie ona dla nas skutecznym wsparciem, na każdym etapie tego procesu.

 

AI nieocenione

 

AI nieocenione

 

Rola w procesie: Asystent. W procesie wstępnym, zwłaszcza gdy potrzebujemy poznać i zrozumieć zagadnienia związane z marką, sztuczna inteligencja może być nieocenionym narzędziem. Za sprawą szybkości działania, wyniki jakie może nam dostarczyć, wraz ze źródłami pochodzenia, dają jej ogromną przewagę nad dotychczasowymi metodami poszukiwawczymi. Gdy interesują nas konkretne dane do analizy, informacje o konkurencji i aspektach komunikacji marki, AI doskonale może nam w tym asystować.

 

Szybkość jej działania nie może nam jednak przesłonić jakości dostarczanych danych.

 

Dlatego zawsze powinno się weryfikować przydatność dostarczanych informacji oraz ich źródło. Jeśli potraktujemy AI jako asystenta-metody, z którą będziemy prowadzić świadomą dyskusję, będzie stanowić dla nas bardzo duże wsparcie. W procesach analitycznych, gdy potrzebujemy danych z różnych źródeł jej efektowność, zwłaszcza, gdy ją odpowiednio „poprowadzimy”, będzie stanowiła bardzo dobre źródło i wspomnianą oszczędność czasu.

Wątpliwym jest pozostawienie AI pełnej analizy i dostarczania finalnych wniosków, gdyż w wielu przypadkach potrafi się ona mijać z prawdą a wyniki mogą być zbyt uogólnione.

Podobnie w kwestiach konkretnych reguł, niuansów w procesie, gdy AI nie potrafi ich odpowiednio zinterpretować. Dlatego musisz mieć świadomość jakich informacji oczekujesz. Rola eksperta, który wykorzystuje AI będzie jeszcze bardziej pożądana i zyska na wartości. Przykładowo, gdy wykorzystasz AI do tworzenia sloganu marki, nie będą dla niej od razu oczywiste rozmaite reguły językowe, wieloznaczność znaczeniowa wyrazów. Musisz ją odpowiednio tego nauczyć i „uwrażliwić.

Kolejnym obszarem, w którym AI będzie się świetnie sprawdzać jest kwestia wszelkich inspiracji i kierunków, również wizualnych, w których chcielibyśmy, aby marka zmierzała. Z racji swojej szybkości, może nam usprawnić proces np. tworzenia rozmaitych tablic inspiracji, które wykorzystamy np. w tworzeniu opowieści o marce. Po raz kolejny ważne, aby nie traktować tych kierunków bezrefleksyjnie jako finalnych a jedynie jako sugestie i inspiracje do dalszego przetworzenia.

Świetnie również sprawdzi się AI jako wszelkiego rodzaju narzędzie uzupełniające. Gdy już mamy wykreowane kierunki lub konkretne wizualizacje, AI często przyjdzie nam z pomocą do uzyskania pełnego, oczekiwanego obrazu. Im więcej ma danych, tym będzie skuteczniejsza.

 

AI kontrowersyjne/dyskusyjne

 

AI dyskusyjne

 

Rola w procesie: Główny wykonawca. Jeśli wykorzystamy w procesie brandingowym AI, bez nadzoru a jedynie podając jej szczątkowe informacje wejściowe to możemy spodziewać się nie tylko niewiarygodnych wyników. Jakość w ten sposób otrzymanych efektów będzie pozostawiała wiele do życzenia, pod warunkiem, że będziesz tego świadomy. Oczywiście, szybkość dostarczonych wyników będzie zachwycająca, ale efektywne wykorzystanie takich materiałów będzie mocno wątpliwe.

Dwa główne aspekty będą miały tutaj kluczową rolę:

  1. Jakość – zarówno pod względem technicznym jak i merytorycznym musisz mieć świadomość ewentualnych błędów i ograniczeń AI. Jeśli jej odpowiednio nie nauczysz i nie skorygujesz na etapie wstępnych projektów, dostarczy Ci ona mocno „uśrednione” wyniki, które będą wymagały dalszej obróbki. Bez odpowiedniej wiedzy i narzędzi może się okazać, że efekty będą znacznie poniżej Twoich oczekiwań.

Przykładowo, jeśli po prostu wpiszesz AI czego oczekujesz np. „logo dla firmy transportowej” i nie przeprowadzisz jej przez pewien „strategiczny proces” (w oparciu o strategię komunikacji Twojej marki) to otrzymasz wyniki na podstawie analizy WYNIKÓW np. marek konkurencyjnych. To będzie bardzo powierzchowne podejście do tematu, bo sztuczna inteligencja będzie się starała sprostać TWOIM oczekiwaniom wprost. Jak zapewne wiesz bardziej istotne i pożądane byłyby wyniki spełniające oczekiwania klientów Twojej marki. Stąd proces uczenia w takim wypadku powinien być bardziej poprowadzony w oparciu o strategię, brief itp. niż o własne widzimisię.

Kwestia formatów to osobny temat, gdyż wyniki dostarczane przez sztuczną inteligencję nie zawsze są wystarczające do dalszego stosowania. Nie jest tu tylko mowa o formatach bezstratnych (skalowalnych), ale nawet rastrowych. Oczywiście, są również rozmaite narzędzia przeskalowujące, ale finalnie ich wynik również powinien być pod Twoją kontrolą. Należy przy tym wspomnieć, że również koszt narzędzi pozwalających na bardziej zaawansowane uczenie AI i bardziej elastyczne podejście do uzyskiwanych wynikowo formatów nie musi być tak niski, jak wielu by oczekiwało.

  1. Aspekty prawne – dyskusja o swobodnym wykorzystaniu wyników z AI trwa i zapewne będzie jeszcze długo trwała. Stosowanie wyników w bardzo rozpoznawalnym stylu wykreowanym przez człowieka powoduje dylematy natury etycznej. Prawo autorskie nie jest w tej kwestii jednoznaczne. O ile efekty otrzymywane i stosowane na własny użytek mogą być akceptowane to już ich swobodne wykorzystywanie np. komercyjne nie zawsze jest jednoznaczne. Możesz wykorzystać AI do nauczenia się Twojego stylu i dzięki odpowiednio poprowadzonemu procesowi np. nauczyć ją reguł komunikacji Twojej marki. Wtedy uzyskasz doskonałego asystenta, który zadba o reguły i spójne oraz konsekwentne konstruowanie komunikatów Twojej marki. Jednak, gdy korzystasz z tego w sposób bardziej amatorski i niedługofalowy, tylko od czasu do czasu „jeden prompt”, możesz oczekiwać, że wyniki będą bardziej losowe, bazujące na pewnej „średniej rynkowej”, do tego niekoniecznie oryginalne.

 

Reasumując, AI to bardzo dobre narzędzie, które odpowiednio poprowadzone, może Ci doskonale asystować w ŚWIADOMYM procesie kreowania wizerunku Twojej marki. Jeśli nie pozostawisz sztucznej inteligencji realizacji pełnego procesu to wyniki mogą mocno wspomóc Twoją markę w kreowaniu jej wyjątkowego wizerunku. Jeśli jednak zaufasz jej bezgranicznie to nie tylko otrzymasz wyniki, których jakość i poziom będą mocno wątpliwe. Również aspekty prawne w stosowaniu tych wyników mogą być mocno dyskusyjne.

 

Zdjęcia: Unsplash

 

Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow

 

Potrzebujesz wsparcia w procesie wizerunku Twojej marki?