Co powinna zawierać funkcjonalna identyfikacja wizualna?
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Brand book
„Mamy identyfikację wizualną…” Wiele firm ma identyfikację wizualną. Jednak w przypadku tak kluczowego zbioru elementów odpowiedzialnych za prezentację wizualną marki samo „mieć” niestety nie wystarczy. Identyfikacja wizualna to zbiór narzędzi a te nieodpowiednio lub w ogóle nie wykorzystywane, po prostu nie działają.
Funkcja
Ważne jest zrozumienie, że identyfikacja wizualna powinna być skuteczna. Co to oznacza w praktyce? Jej elementy powinny spełniać określone funkcje w budowaniu rozpoznawalności naszej marki. Począwszy od logo poprzez dobór typografii, kolorystyki, form graficznych tworzących spójny klucz wizualny w komunikacji marki. Każdemu z elementów w dobrze zaprojektowanej identyfikacji wizualnej możemy spokojnie powierzyć rolę, którą finalnie będzie budowanie wyrazistego i odrębnego na tle konkurencji wizerunku marki.
Funkcje elementów identyfikacji wizualnej są ściśle powiązane z polami działania naszej marki. Wszyscy dzisiaj mają media społecznościowe a liczba publikacji z jakimi mamy na co dzień do czynienia spokojnie idzie w tysiące. Dlatego, istotnym jest aby identyfikacja wizualna i wynikająca z niej forma komunikacji wizualnej naszej marki była spójna i przemyślana.
Punkty styku z marką
Jedną z podstawowych kwestii, przy tworzeniu skutecznej identyfikacji wizualnej marki jest nie tylko określenie CO chcemy prezentować w ramach naszych działań, ale GDZIE chcemy to robić? Na podstawie określenia dwóch powyższych możemy stworzyć funkcjonalną komunikację marki, która będzie odpowiadała na ostatnie, ważne pytanie czyli JAK? Dochodzi jeszcze pytanie KIEDY, ale to pozostawimy marketingowi 😉
Określenie, w jakich miejscach odbiorcy naszej marki a więc potencjalni klienci naszej firmy, będą mieli z nią styczność, daje dość określony obraz potrzeb wobec identyfikacji wizualnej. Marka marce jest nierówna, podobnie jak prowadzenie działań wizerunkowych marki wynikających wprost ze strategii działania i komunikacji.
Przykładowo, jeśli działania Twojej marki powinny być skupione wokół mediów cyfrowych to możesz określić zestaw narzędzi, które pomogą Ci odpowiednio prezentować kierowane do odbiorców komunikaty. Co składa się na taki „komunikat”? Główny temat, czyli to co chcesz istotnego przekazać odbiorcom, składający się z obrazu i/lub tekstu, w określonym kroju pisma np. w towarzystwie kolorystyki kojarzącej się z Twoją marką.
Zasady tworzenia
Z rozmaitymi narzędziami w naszym otoczeniu jest tak, że dopóki działają jest wszystko w porządku. Jednak wiele narzędzi może zawierać elementy dodatkowe, do których stosowania może potrzebna być instrukcja by zmodyfikować lub rozszerzyć pole działania narzędzia.
Funkcjonalna identyfikacja wizualna musi mieć jasno określone reguły stosowania tworzących ją elementów. Rozmaite opracowania zasad w postaci księgi znaku, systemów identyfikacji wizualnych czy kompleksowych brand booków działają niczym instrukcje. Zawsze można się do nich odwołać w sytuacji potrzeby tworzenia kolejnych komunikatów marki.
Dobrze stworzone opracowania reguł stosowania elementów identyfikacji wizualnej pozwalają na elastyczne wykorzystywanie, stosowanie i konstruowanie treści marki, dostosowane do zakładanych, ale często i nowych punktów styku. Ma to głównie na celu jak najszersze pole dotarcia do odbiorców.
Również forma opracowania powyższych zasad nie jest bez znaczenia. Księgi w postaci „zamkniętych” dokumentów nie zawsze muszą dobrze pełnić swoją funkcję. Warto również rozważyć formy cyfrowe – platformy online, na których dostępne będą elementy wraz z regułami. Jest to istotne, gdy marka ma np. partnerów nie tylko lokalnie.
Stosowanie
Funkcjonalna identyfikacja wizualna składa się z jasno określonych elementów, które pozwalają w odpowiedni sposób tworzyć rozpoznawalność naszej marki. Reguły ich stosowania gwarantują powtarzalność i spójność w komunikacji wizualnej. Wszystko to po to, aby skutecznie budować zaufanie do marki a często nawet lojalność jej odbiorców.
Kluczowym elementem jest przede wszystkim nie tylko posiadanie, ale konsekwentne stosowanie identyfikacji wizualnej. Tak, aby forma szła w parze z funkcją w kierunku rozpoznawalności właśnie naszej marki na tle konkurencji.
Reasumując, funkcjonalna identyfikacja wizualna:
-
Bazuje na jasno określonych punktach styku odbiorcy z marką
-
Ma zdefiniowane kluczowe elementy, które umożliwiają odpowiednią prezentację cech marki
-
Posiada określone zasady stosowania powyższych elementów, dzięki czemu możliwe jest spójne prezentowanie marki w różnych kanałach komunikacji marki
-
Jest konsekwentnie stosowana, zgodnie z zasadami
–
Zdjęcia: Unsplash
Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow