Kiedy nie doceniasz identyfikacji wizualnej?

„Mamy wprawdzie jakąś identyfikację wizualną, ale ona chyba nie do końca działa…” Identyfikacja wizualna nie działa samoistnie. Jej poszczególne elementy mogą pomóc w rozpoznaniu Twojej marki na rynku, ale jeśli nie są odpowiednio stosowane to efekt takich działań faktycznie może być mizerny. Kiedy nie doceniasz identyfikacji wizualnej? Kilka sytuacji może Ci pomóc w zrozumieniu tego zjawiska.

 

  1. Gdy nie rozumiesz jej roli

 

 

Przecież każdy wie, od czego jest identyfikacja wizualna, prawda? Każdy wie, ale wcale nie tak wielu twórców marki ją odpowiednio stosuje. Zatem jej rola jest trudna do oceny. Jak mierzyć skuteczność działań wizerunkowych Twojej marki? Najlepiej zapytać o to odbiorców lub klientów. Możesz na przykład zapytać, z czym kojarzą Twoją markę? Czy wiedzą jak wygląda jej znak? Czy są w stanie wskazać wartości, jakie Twoja marka reprezentuje? Odpowiedzi wskażą Ci skuteczność procesu brandingowego jaki realizuje Twoja marka. Ale zaraz, przecież chcemy wiedzieć jak sprawdza się nasza identyfikacja wizualna a nie cały proces. Otóż identyfikacja wizualna jest bardzo ważnym elementem tego procesu i jeśli odbiorcy są w stanie wskazać konkretne rozwiązania wizualne związane z Twoją marką to nie tylko świadczy to o skuteczności komunikacji wizualnej, ale właśnie o identyfikacji. Przecież wiążą obrazy z Twoją marką a to nic innego jak „identyfikacja”.

 

Rolą identyfikacji wizualnej jest, aby poprzez konkretne środki wizualne, w osobach mających kontakt z Twoją marką w punktach styku, jednoznacznie wzbudzać określone skojarzenia. Na podstawie tych skojarzeń budujesz (w nich) bowiem rozpoznawalność Twojej marki.

 

Dlatego identyfikacja wizualna nie powinna być tematem rozmaitych na szybko realizowanych przedsięwzięć. „Pośpiech jest wskazany przy łapaniu much”, ale w procesie brandingowym każdy krok powinien być przemyślany, bo zależy Ci przecież na efekcie długofalowym dla Twojej marki

 

  1. Gdy nie jesteś jej częścią

 

gdy nie jestes jej czescia

 

Identyfikacja wizualna jest związana nierozłącznie z Twoją marką. Jednak, twórcy marki nie mogą stać tyko obok niej, mówiąc: „Nasza marka ma swoją identyfikację wizualną”. Osoby odpowiedzialne za proces brandingowy oraz inne działania marketingowe muszą czuć więź z marką zatem… identyfikować się z nią. Ciężko jest identyfikować się z czymś, co nie jest zrozumiałe i np. niełatwe w stosowaniu.

 

Aby utożsamiać się z marką, musisz wiedzieć, czym i w jaki sposób Twoja marka się posługuje. Jakich używa narzędzi i jaką rolę w niej pełnisz. Musisz na swój sposób czuć więź i chęć realizowania określonej strategii marki. Jeśli jest jednak tak, że marka – branding sobie, marketing sobie a sprzedaż sobie to ciężko mówić tu o byciu częścią jakiegoś sensownego planu działania.

 

Identyfikacja wizualna ma za zadanie łączyć ważne aspekty marki w jej sprawną komunikację wizualną. Gdy to, co prezentuje wizerunkowo marka jest adekwatną reprezentacją wartości marki, jesteś w stanie nieść to na jej sztandarze. A to bardzo istotne, abyś jako twórca lub osoba zarządzająca marką, był w stanie zawsze za nią stanąć.

 

  1. Gdy nie potrafisz jej stosować

 

gdy nie umiesz jej stosować

 

Tworząc identyfikację wizualną powinno się ją dobrze rozumieć. O jej roli już wiesz z poprzednich punktów. Tym razem chodzi o zrozumienie zasad jej stosowania. Dobrze opracowany system identyfikacji wizualnej ma jasno określone elementy oraz reguły ich wykorzystania. Wszystko po to, abyś jako osoba zarządzająca marką miał narzędzia do jej prezentowania.

Jeśli umiemy się posługiwać rzeczami, ich obsługa staje się dla nas intuicyjna. O to właśnie chodzi w byciu częścią i identyfikowaniem się z marką. Tak, jak marka ma w DNA określone wartości, tak Ty powinieneś mieć w przysłowiowym „małym palcu” obsługę narzędzi do przekazywania tych wartości odbiorcom marki. Identyfikacja wizualna jest tworzona dla marki, ale o jej skuteczności i wartości dla samej marki świadczy świadome i skuteczne jej wykorzystywanie.

 

Gdy jesteś w stanie sprawnie posługiwać się narzędziami wizerunkowymi, możesz weryfikować jakość i skuteczność komunikacji wizualnej. Dzięki temu możesz ją rozwijać, tworząc kolejne komunikaty marki i wykorzystywać je w nowych kanałach komunikacji. Taki proces twórczy sprawia, że jeszcze bardziej utożsamiasz się z działaniami swojej marki i dostrzegasz w tym głębszy sens. Nie ma chyba gorszej drogi, niż marka tworzona tylko dla marki a nie dla jej wartości, odbiorców i Ciebie – jej głównego ambasadora.

 

Nie widząc w identyfikacji wizualnej sprawnego narzędzia, a tym samym i wartości naturalnym jest, że nie chcesz w nią inwestować. Jednak może to tworzyć efekt kuli śniegowej: niedopracowana (niedowartościowana) identyfikacja wizualna dokładnie w taki sposób prezentuje Twoją markę. Jak zatem wartość, której Ty nie widzisz ma dostrzec Twój potencjalny klient? Pozostawię Cię z odpowiedzią na to pytanie…

 

Zdjęcia: Unsplash

 

Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow

 

Chcesz porozmawiać o Twojej marce?