Kolejność w identyfikacji wizualnej
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Marketing
„Robimy stronę www i brakuje nam logo…” Nasz potencjalny klient ma już np. sklep online. I nie ma problemu z tworzeniem logo, gdy ma na myśli proces wprowadzania zmian, począwszy od logo. Problemem może być sytuacja, gdy do zmiany jest… tylko znak, bo coś już powstało lub powstaje a nie uwzględniało identyfikacji marki. Zatem, od początku i po kolei, bo kolejność w identyfikacji wizualnej to kwestia kluczowa dla budowania rozpoznawalności marki…
Punkty styku
W jednym z wcześniejszych artykułów pisałem, że każda marka ma swoje punkty styku. To miejsca, w których odbiorca spotyka się z marką. Wynikają one wprost ze strategii działania marki i uwzględnienia preferencji grupy docelowej. Ustalenie punktów styku jest również efektem określenia kanałów komunikacji marki. No właśnie… komunikacji. Czyli komunikatów wysyłanych do odbiorców.
Gdy firma ma np. do sprzedania produkty, naturalnym jest to, że chce nimi zainteresować klientów. W tym celu potrzebuje narzędzi marketingowych a w przypadku sprzedaży online strona www lub sklep (e-commerce) jest w pełni uzasadniony. Kłopot jednak w tym, że to już jest element wdrożenia w komunikacji marki, a jeśli opiera się tylko i wyłącznie na produkcie firmy to ciężko poza jego rozpoznaniem ocenić, kto stoi za produktem. I wtedy najczęściej pojawia się weryfikacja, czy firma lub tworzona przez nią marka ma wszystko, co jest potrzebne, by była odpowiednio identyfikowana? Tymczasem, kolejność w identyfikacji wizualnej może w tym skutecznie pomóc.
Nie ma nic złego w tym, aby opracować wizerunek marki, która istnieje już jakiś czas na rynku. Problem się pojawia, gdy klient nie chce nic zmieniać a logo ma być niejako „doklejone” np. do strony www. „Co w tym złego?” – zapytasz. Jest takie idealne powiedzenie w tej sytuacji, bo takie logo z reguły „pasuje, jak kwiatek do kożucha”.
Identyfikacja marki
Gdy klient jest zadowolony z produktu lub usługi, może stwierdzić: „Niezłe. Kto to zrobił?” Wtedy każdy chciałby, aby jego firma lub marka były odpowiednio zaprezentowane, by następnym razem klient wiedział do kogo kierować się po kolejne „zakupy”. To jest właśnie siła identyfikacji.
Tymczasem identyfikacja to nie tylko logo. Dlatego, gdy planujesz stworzenie nowego znaku dla swojej marki musisz mieć świadomość, że ważna w procesie identyfikacji jest zarówno rozpoznawalność ale i spójność. Proces identyfikacji, o ile zaczyna się na logo i z nim tworzy identyfikację wizualną, na samym znaku się nie kończy.
Kolejne miejsca, w których odbiorca – potencjalny klient się spotyka z Twoją marką budują mu pewien jej obraz. Na jego całość składają się nawet drobne elementy, których nie zawsze jesteś świadomy. Sposób pisania o Twojej ofercie, akcenty kolorystyczne, charakterystyczne ikony itp. Konsekwencja w stosowaniu środków pomaga w procesie identyfikacji Twojej marki. Kwestia identyfikacji to kwestia budowania rozpoznawalności.
Dlatego, jeśli już masz elementy marketingowe, które działają a chcesz zacząć proces identyfikacji swojej marki, musisz nowe elementy wizerunku i ich wpływ uwzględnić w dotychczas stosowanych narzędziach.
Komunikacja marki
W artykule o identyfikacji i komunikacji wskazywałem na różnice między nimi. Jednak jedna bez drugiej nie może funkcjonować osobno. To, z czym ma się kojarzyć i identyfikuje się Twoja marka, musi mieć odzwierciedlenie w jej komunikacji.
Po to uczymy się pojedynczych liter by składać całe zdania – to jest w komunikacji naturalne.
Spójna komunikacja marki, nawet w aktualnie działających punktach styku jest bardzo ważna. Najpierw myślisz nad strategią, potem jak ją chcesz wdrożyć. Jeśli nawet masz działającą stronę to nowy znak będzie miał na pewno na nią wpływ. Takie aspekty jak typografia czy kolorystyka – muszą z nim współgrać. Nie musisz od razu zmieniać gruntownie dotychczasowych narzędzi. Zweryfikuj, ulepsz, zastosuj nowe środki wyrazu. W przeciwnym wypadku nawet najpiękniejszy „kwiatek” nie przyozdobi choćby najpiękniejszego „kożucha”.
Zdjęcia: Unsplash
Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow