Rebranding to nowy branding

„Jesteśmy świeżo po rebrandingu i coś chyba nie działa…” proces rebrandingu, wynikający ze zmiany strategii to proces długofalowy. Dla wielu marek sama zmiana wizerunku oznacza, że powinny również zachodzić zmiany w działalności powodowane większym zainteresowaniem marką. I zachodzą, ale wyznacznikiem weryfikacji jest tu czas… Dokładnie jak w przypadku pierwotnego brandingu. Rebranding to nowy branding.

 

Re… branding

 

rebranding

 

Jak już wiesz z naszych artykułów, branding to złożony proces. Nie obejmuje wyłącznie aspektów wizualnych, ale szeroko rozumianą komunikację marki.

 

Dobrze realizowany branding to budowanie zainteresowania, rozpoznawalności i zaangażowania w relację odbiorców Twojej marki.
Krok po kroku.

 

Rebranding to dokładnie taki sam proces, ale w oparciu o nowe zasady w komunikacji. Jak już wiesz z poprzedniego artykułu, zmiana wizerunku powinna wynikać ze zmiany strategii działania. To proces przemyślany i zmiana powinna być odpowiednio komunikowana. Kluczem jednak do sukcesu w przypadku rebrandingu jest konsekwencja.

 

Zmiana… a może powrót?

 

zmiana a może powrót

 

Wiele marek po prezentacji nowego wizerunku oczekuje spektakularnego startu. Jakże frustrujące często bywa, gdy po hucznej prezentacji zmian następuje… cisza. Może nie zupełna, ale na pewno poruszenie po zmianie wizerunku powinno być większe. Czy aby na pewno?

 

Każdy odbiorca marki i potencjalny klient „uczy się” marki. Nowe zasady to dla wielu poznawanie marki na nowo, tej którą wydawać by się mogli już znają. Jak wiesz z poprzednich artykułów odbiorcy marki, aby podjąć decyzję o ewentualnym zaangażowaniu się we współpracę z marką mogą potrzebować kilkudziesięciu z nią kontaktów; w przypadku marek B2B ta liczba może być jeszcze wyższa np. ze względu na ryzyko inwestycyjne.

Tymczasem po kilku lub kilkunastu publikacjach w mediach społecznościowych może się okazać, że zainteresowanie owszem jest, ale nie na takim poziomie na jakim byśmy oczekiwali. W sytuacji wątpliwego zaangażowania odbiorców często następuje „kreatywna” próba zmiany tego stanu rzeczy i przyjęte założenia strategiczne co do komunikacji marki nie tylko tracą spójność, ale np. są „mieszane”… z działaniami marki przed rebrandingiem. Tego typu inicjatywy mogą okazać się drogą donikąd, gdyż wprowadzają nie tylko zamieszanie w głowach odbiorców, ale nawet osób prowadzących działania w imieniu marki. Czysty chaos…

 

Weryfikacja założeń strategicznych

 

weryfikacja założeń strategicznych

 

Nowy wizerunek wynika z nowej strategii. Będę to powtarzać w nieskończoność. Nowa strategia to nowa komunikacja, która powinna poza zmianą, usprawnić dotychczasowe działania marki. Przykładowo, dotychczas stosowane środki w komunikacji w mediach cyfrowych powinny konsekwentnie bazować na nowych zasadach. Może nawet zmieniły się niektóre punkty styku z marką? Odbiorcy marki być może potrzebują jasnych instrukcji, gdzie mogą się spodziewać komunikatów marki? Jakie zmiany zaszły, w  związku ze zmianą strategii? Powiedzenie: „zmieniliśmy się dla Was” to często zbyt mało… poza tym, nawet to zaprezentowane jako post w mediach społecznościowych może szybko umknąć pozostawiając wiele niedopowiedzeń i domysłów.

Proces rebrandingu na nowych zasadach to budowanie rozpoznawalności na nowych zasadach. Ich przedwczesne porzucanie może marce stanowczo zaszkodzić. Wprowadzane zmiany i ich forma są równie ważne jak proces ich prezentacji. Należy pamiętać, że z zasady ludzie nie lubią zmian, więc jeśli są one im przedstawione niewłaściwie… tu resztę możesz sobie dopowiedzieć 😉

 

Rozwiązanie? Taktyka!

 

taktyki

 

Nowa strategia potrzebuje bezwzględnie zmian na poziomie pojedynczych kroków. Tak dostosowane taktyki komunikacji marki pozwalają na sprawne monitorowanie i ewentualne dopasowanie nowych komunikatów, by były one odpowiednio interpretowane przez nowych i starych klientów marki. Rebranding realizuje się krok po kroku, dokładnie jak branding. Do tego, aby stwierdzić, że coś nie działa potrzeba mocnych dowodów, zatem w przypadku procesu (re)brandingowego:

 

Uzbrój się w cierpliwość, konsekwencję w działaniu i narzędzia monitorujące wprowadzane zmiany.

 

Znasz powiedzenie „nie od razu Rzym zbudowano”?  Proces (re)brandingowy nie jest procesem szybkim. Rebranding to nowy branding. Wielu twórców marek uważa, że „skoro wprowadziliśmy zmiany to wszystko powinno przyspieszyć.” Jeśli jednak sami nie nadadzą odpowiedniej dynamiki w postaci zaangażowania, odpowiednich środków i przemyślanego planu działania to będą mogli śmiało, nawet po dłuższym czasie powiedzieć: „zmieniliśmy wizerunek na darmo.” Jednak nie powinni mieć w tej sytuacji pretensji do wprowadzonych zmian, ale do sposobu ich egzekucji. Gdyż „narzędzie jest tak dobre jak jego operator”, a przecież nowy wizerunek to nic innego jak zbiór narzędzi… 😉

Zdjęcia: Unsplash

 

Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow

 

Potrzebujesz rebrandingu dla Twojej marki?