Logo bez znaczenia
Kategoria: Identyfikacja wizualna, Brand book
„Nasze logo powinno być rozpoznawalne dla naszych klientów…”
To częsty wstęp do rozmowy o znaku marki. Najczęściej nie kryje się jednak za tym wyjątkowość a… oczywistość skojarzeń. Skoro nasza branża jest branżą budowalną to musimy mieć dach a jak odnawialne źródła energii to słoneczko lub wiatraczek. Nie, nie musi! Znak marki nie służy do prezentacji branży czy też oferty firmy. To symbol marki czyli pewnej… obietnicy.
Logo musi…
Znak marki przede wszystkim musi łączyć wiele cech, o których najczęściej nasi klienci nie wiedzą lub zapominają. Powinien być prosty, ale tylko w formie. Dla marki, jej symbol jest mocnym elementem, więc powinno się do niego podejść bezkompromisowo. Logo to pierwszy a często również… jedyny wyróżnik, w kwestii wizerunku. Wiele firm ma „jakieś logo” – dosłownie mówiąc o nim bez przekonania. Bez świadomości, że mówiąc w ten sposób o znaku własnej marki dokładnie tak ją prezentują. Czyli… nijak.
Nie ufając (projektantowi) lub nie wiedząc, jak ważną rolę pełni znak marki w jej komunikacji z klientem, często decydujemy się na rozwiązania oczywiste i bezpieczne. Bazujemy na obrazach i skojarzeniach wprost. Tymczasem:
Logo to pierwsza litera alfabetu języka wizualnego Twojej marki
Co to oznacza? Począwszy od logo, poprzez inne aspekty wizualne jak typografia czy kolorystyka (tworzące identyfikację wizualną) odbiorcy naszej marki uczą się jej komunikacji. Oceniają, czy to co widzą jest dla nich ciekawe a ciekawość to pierwszy stopień do… chęci poznania, co jeszcze marka ma do zaoferowania.
Logo powinno…
Logo powinno odzwierciedlać Twoją markę. Ważne dla Ciebie a tym samym, dla niej cechy i wartości. Czy wartościami Twojej marki są dachy i cegły, które masz w ofercie jako firma stojąca za marką? Czy może jednak solidność, terminowość, skuteczność działania? A klientom tak naprawdę oferujesz bezpieczeństwo i spokój na lata?
Dla wielu naszych klientów, pomysł na logo oznacza „kojarzmy się z naszą branżą.” Tymczasem przy pierwszych rozmowach czy warsztatach, wypełnieniu briefu okazuje się, że ciężar skojarzeń jest przeniesiony w zupełnie inne miejsce. Bo czy np. solidność w realizacji nie można pokazać po prostu poprzez dobór „solidnego” w formie liternictwa czyli samego logotypu? Nie każda marka musi mieć znak zawierający sygnet czyli element graficzny.
Punkty styku klientów z marką
Ponoć, twórca marki NIKE miał w ramach briefingu zasugerować projektantce znaku, Carolyn Davidson, że „logo powinno dobrze prezentować się na obuwiu”. Jak sam wiesz logo Nike, które pierwotnie miało bardzo jasno określoną funkcję nie zawiera w sobie symbolu… buta. Podobnie jak logo marek telefonów, samochodów i wielu, wielu innych nie zawiera oczywistych obrazów w swoich znakach.
Co wyróżnia (słowo-klucz) znaki marek, które ludzie z jakiś względów cenią? Indywidualizm, unikalność, chęć odróżnienia się i często… potrzeba zastanowienia się. Ale nie mam tu na myśli na przykład złożoności formy tych znaków – dobre znaki są często bardzo proste. Chodzi o zastanowienie się nad tym, co prezentują i jak to robią. Znaki, które pozwalają nam na jakieś odkrycie, zadawanie pytań to znaki, które dzięki temu zapamiętujemy. Zapamiętując znak, zapamiętujemy markę. Czy znak „oczywisty” jest dla nas elementem wartym zapamiętania?
Znaki, które są treściowo zbyt oczywiste to znaczy bazują na standardowych skojarzeniach lub schematach komunikują jeszcze coś, z czego twórcy tak tworzonych marek nie bardzo dają sobie sprawę. Schemat w logo to zapowiedź schematu działania, nie koniecznie wychodzenia poza standard. I zaklinanie rzeczywistości na stronie www poprzez „elastyczne rozwiązania skrojone na miarę oczekiwań naszych klientów” często to po prostu… potwierdzają.
Logo bez znaczenia?
Myśląc o znaku, nie skupiaj się na tym „jak powinien on wyglądać” – to zostaw projektantowi. Pomyśl za to, jak Twoje logo powinno działać czyli w jakich miejscach chciałbyś, aby prezentowało skutecznie Twoją markę. Logo to jeden z najważniejszych elementów wizerunku Twojej marki. Zatem nie bez znaczenia jest, co i w jaki sposób prezentuje.
Logo to nie prezentacja Twojej oferty ani cech kluczowych dla branży, w której działa Twoja marka. To obraz tego, co dla Ciebie jest ważne i co chciałbyś, aby było ważne dla Twoich klientów. Emocje i zaufanie do marki to kluczowe punkty wyjścia przy tworzeniu dobrego logo. Pamiętajmy przy tym, że marka to nie tylko logo a wiele czynników w ramach długoterminowego i złożonego procesu budowania rozpoznawalności marki.
Zdjęcia: Unsplash
Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow