Znaczenie wizerunku marki

„Nasza konkurencja prezentuje się lepiej od nas…” Wizerunek ma znaczenie. Gdy dostrzegasz braki w działaniach w tym obszarze w własnej firmie i kreowanej marce to znak, że trzeba coś z tym zrobić. Mówienie o elementach własnej identyfikacji wizualnej: „mamy JAKIEŚ logo”, „COŚ tam mamy…” stanowi bardzo niepokojące sygnały w procesie tworzenia rozpoznawalności. A wystarczy popatrzeć na marki… samochodów.

 

Podróż z punktu A do B

 

podróż z punktu a do b

 

Decydując się na zakup samochodu firmowego, często mamy jasno sprecyzowane oczekiwania. Funkcja, jaką pełni ono w działalności naszej firmy jest mocno skonkretyzowana pod kątem tego JAK i KTO będzie auto wykorzystywał? W przypadku przedstawiciela handlowego, samochód powinien głównie pełnić funkcję użytkową. Dlatego jego specyfikacja z reguły nie stanowi maksymalnie dostępnych opcji. Marka również nie jest priorytetem. Te „mankamenty” często nadrabiane są efektownym oznakowaniem pojazdu, który w ten sposób powinien zwracać na siebie uwagę.

 

Jednak, jeśli priorytetem jest pojazd dla kadry menadżerskiej, oczekiwania się zmieniają. To marka oraz wyposażenie wychodzą na plan pierwszy. Oznakowanie firmowe często staje się bardziej dyskretne. W obu przypadkach można przyjąć, że samochody zwracają na siebie uwagę. Każdy na swój sposób – pierwszy, oznakowaniem; drugi, prestiżem. Jednak, i tu zadanie nr 1 dla Ciebie: który bardziej spowoduje, że obejrzysz się za nimi na ulicy?

 

Dlaczego kupujemy drogie samochody?

 

znaczenie wizerunku marki

 

Z wielu raportów i badań możemy się dowiedzieć, że ludzie kupują drogie przedmioty w celu zobrazowania swojej wartości lub kompetencji. Menadżer poruszający się samochodem ekskluzywnej marki będzie postrzegany jako „człowiek sukcesu”. Samochód handlowca natomiast nie tyle informuje o nim samym, co prezentuje markę. Flota tego typu pojazdów też może stanowić miarę wielkości firmy. Stąd, niestety nie zawsze oddające realia, oznakowania pojazdów poprzez… numery, które mają sugerować, że ten „31” to jeden z wielu. Czy jesteś w stanie to zweryfikować? Nie, bo po prostu szkoda na to czasu. Ale marketingowo ten pomysł może okazać się w jakimś sensie przekonujący…

 

Samochód samochodowi nierówny

 

samochód samochodowi nierówny

 

Zakup pojazdu wiąże się mocno z jego rolą. I jest to też rola wizerunkowa. Podobnie jak w przypadku samochodów, mamy do czynienia z identyfikacją wizualną marki. Dobrze opracowania identyfikacja wizualna zwraca uwagę. I tak jak w przypadku samochodów tak i w przypadku identyfikacji można dzięki niej pozycjonować markę w oczach klientów.

 

Zwróć uwagę, że komunikacja marek samochodowych również jest różna w zależności od grupy docelowej. W przypadku marek tanich, priorytetem jest często cena. W przypadku marek ekskluzywnych – emocje. Można śmiało stwierdzić, że storytelling marek samochodowych wzrasta wraz z ceną i ekskluzywnością. Zadanie nr 2 dla Ciebie: czy Twoja marka gra ceną, czy stara się wzbudzać emocje w klientach?

 

Znaczenie wizerunku

 

znaczenie wizerunku

 

To, że kupujemy oczami nie stanowi wielkiego odkrycia. Gdy coś zwraca naszą uwagę, ma szansę na to, abyśmy chcieli się bardziej zaangażować w poznanie. Prezentowane w tym artykule podejście w porównaniu do samochodów różnej klasy może być wskazówką do oceny, którą drogą podążasz z wizerunkiem swojej marki?

 

To jak dwa pasy na autostradzie. Prawy pas to po prostu podróż z punktu A do B, z momentami na pojawienie się na lewym pasie, by wyprzedzić tych wolniejszych od nas. Lewy pas to również przejazd z punktu A do B, ale ze świadomą decyzją, że chcemy tam być na własnych zasadach. W przypadku wizerunku marki jest niemal identycznie. Jeśli chcesz podążać prawym pasem, to masz JAKIEŚ logo a Twoja marka się JAKOŚ prezentuje. Liczysz, że robiąc coś tak jak Twoja konkurencja uzyskasz inny efekt. Lewy pas to przemyślana strategia komunikacji, koncepcja i komunikacja marki. I o ile Ci z prawego pasa również zwracają na siebie uwagę, jak zmienią pas ruchu lub przez chwilę wciskają pedał gazu do oporu, o tyle stali bywalcy lewego pasa – zwracają uwagę stale.

 

Ciekawostka na koniec. Pomimo, że nie kupujemy często samochodów, to według raportów niezależnych analityków rynkowych, gdy zaufaliśmy raz marce samochodu to przy zakupie kolejnego, wracamy do marki aktualnego pojazdu 😉 Zatem „przykład samochodowy” dość jasno pokazuje, jakie znaczenie ma wizerunek marki. Również Twojej, którą budujesz. Kwestia zbudowania zaufania do marki to temat na inny artykuł…

 

Zdjęcia: Unsplash

 

Autor:
Marcin Gajos, Kreatywny z Brandglow

 

Potrzebujesz profesjonalnego wizerunku dla Twojej marki?